آغاز نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها در مشهد

نشست کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این نشست که توسط سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور قرائت شد با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره دستخوش تحول انقلابی شده است آورده است: توفیق بیشتر در کارگروه ساماندهی مد و لباس جدیت، مشارکت و سختکوشی همکاران استانی برای تحقق مطالبات و انتظارات بر زمین مانده را می‌طلبد.

در پیام محمد مهدی اسماعیلی، آمده است: کارشناسان دبیرخانه‌های استانی شورای فرهنگ عمومی و مدیران کل استانی، طراحان هنرمند، موسسات هنری، اصناف، فعالان حوزه حجاب و عفاف و صنعت نساجی مد و پوشاک، بازیگران فرهنگی تحول در سه عرصه طراحی، تولید و توزیع پوشاک هستند و تعامل با این بازیگران را باید جدی گرفت و فرآیند‌های متنوع آموزشی، نمایشی و نظارتی را باید با دسترس‌پذیرسازی لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه در تراز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مد نظر قرار داد.

او در ادامه پیام خود راهبری و پیگیری تقویت زیست عفیفانه در زندگی خانوادگی با نگاهی عمیق، راهبردی، مردمی و تخصصی را در راس اولویت‌های شورا دانست و گفت: تدوین و تحقق سند تحول فرهنگ و هنر استان که در صدر انتظارات وزارتخانه از مدیران کل است، چه در قالب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی و چه در قالب دیگر برنامه‌های راهبردی، مرهون نقش‌آفرینی جدی شورا‌ها و اعضای گرانقدر آن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی را مهم‌ترین شاخه شجره شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: حفظ، احیا و اعتلا و کارآمدسازی شورای فرهنگ عمومی در صدر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی قرار شده است و در این راستا به زیست‌بوم‌گرایی، زعامت ولایت‌فقیه بر میدان فرهنگ، مردمی‌سازی و تخصص‌گرایی و راهبری جمعی اهداف فرهنگی باور داریم.

در ادامه این پیام مکتوب آمده است: هدایت ستاد حجاب و عفاف وزارتخانه توسط دبیر شورا نشانگر آن است که ما عزم راسخ بر پیشرانی اقدامات فرهنگی هنری و رسانه‌ای در این عرصه مهم فرهنگ عمومی داریم. بدین منظور رابطان استانی این عرصه در تعامل کامل با دبیران شورا در استان‌ها باید اشراف و ابتکار عمل جدی در برنامه‌ها، منابع و ظرفیت‌های فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بویژه در نسل جوان و نوجوان داشته باشند.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مدل‌ها در شکل گیری شخصیت نقش مهمی دارند و در دوره اسلامی مدل‌ها و نماد‌های فراوانی برای شایسته‌بودن و شایسته‌زیستن وجود دارد که باید از آن‌ها بهره برد.

او گفت: برای تقویت فرهنگ عمومی باید روحیه احساس مسئولیت در شهروندان تقویت شود که راه‌حل آن تشکیل کارگاه‌هایی در شهرستان‌ها و پیش‌بینی فرهنگ و مسئولیت اخلاقی در حوزه‌های مختلف است.

 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ بینش‌ها را تغییر می‌دهد و تغییر سبک زندگی بدون عنصر فرهنگ رقم نمی‌خورد، به همین دلیل در حوزه فرهنگ باید تفکر کرد و سپس اقدام نمود، زیرا سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می‌کند و این در حالی است که اخلاق در ارتباط با فرهنگ عمومی سهم و نقش بسیار مهمی دارد.

اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: آن چیزی که ملت‌ها را می‌سازد، فرهنگ است، زیرا در راس همه اصلاحات، اصلاح فرهنگی وجود دارد و اگر بخواهیم به توسعه پایدار، متوازن و انسانی و همچنین رشد تکامل یافته دست پیدا کنیم باید به فرهنگ توجه شود.

او گفت: جوهره انقلاب اسلامی فرهنگ است که در بیانات امام راحل (ره) به عنوان گوهر انقلاب اسلامی و دارای جایگاه قابل توجهی است.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در موضوع ارتقای فرهنگ اسلامی باید نگاه خود را تغییر دهیم و موانع پیش رو را کم کنیم و این شورا که با سایر دستگاه‌ها تعامل دارد باید بتواند نمایندگان گروه‌های مردم نهاد را نیز برای حل مسائل با خود همراه کند.

شفاعی گفت: یکی از چالش‌ها در سبک زندگی، انفعال فرهنگی عمومی در برابر تهاجمات گسترده به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و ضعف سواد مصرف است.

محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: آنچه در حوزه فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دارد، برگرفته از سبک زندگی و معارفی بزرگان دین و ائمه اطهار (ع) است و نقص ما نیز، در بیان این معارف است که نتوانستیم زیبای‌ها علم و کلام آن‌ها را به عنوان فرهنگ عمومی به جامعه مخاطب خود منتقل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.