تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌ رود در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌ رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه و گفت‌وگوی معکوس در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل می‌شود.

جعفر قیصری گفت: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم، یکی از مهم‌ترین تاکیدات رییس جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود از این رو به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوضه آبریز و مصارف، کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود تشکیل خواهد شد.

او پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوضه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزار‌ها و روش‌های جدید دارد، گفت: فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزار‌های مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوزه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

قیصری نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محور‌های این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و شبکه جمع‌آوری داده به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها و نظارت و مانیتورینگ بر برداشت چاه‌های غیر مجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت راهبردی آب تاثیرگذار باشد که به وسیله هوشمندسازی ابزار‌ها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی، اطلاعات به‌روزی را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهد.

به گفته او در مفهوم کشاورزی دقیق، فناوری اطلاعات و سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات محیط زیست بکار گرفته می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

او درباره نحوه عملکرد این کارگروه می‌گوید: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری گفت: مقرر شده است تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند.

به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اعضای این کارگروه تعداد محدودی از افراد اجرایی از جمله رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر بدلایل مختلف مانند خشکسالی، افزایش مصرف و برداشت‌های بی‌رویه و غیر قانونی در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود خشک بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.