ابداع فناوری مدرن برای تاثیرگذاری بر نواحی حسی مغز

دانشمندان یک فناوری مدرن را ابداع کرده اند که بر نواحی حسی مغز تأثیر می‌گذارد و به فعال شدن حواس کمک می‌کند.

دانشمندان بنیاد حمایت از ناشنوایان و نابینایان در روسیه فناوری مدرنی ایجاد کرده‌اند که بر نواحی حسی مختلف مغز تأثیر می‌گذارد و بر سه ایمپلنت عصبی تکیه دارد که می‌تواند برخی از احساسات را تحریک و به فعال کردن حواس در افراد کمک کند.

به گفته کارشناسان این موسسه، اولین ایمپلنت برای بازگرداندن شنوایی و درمان اختلالات عصبی، دومین مورد برای بازگرداندن بینایی به نابینایان و سومین ایمپلنت برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون و سندرم‌های درد مزمن است.

اولین ایمپلنت شنوایی اجازه می‌دهد تا صدا به طور مستقیم از میکروفون به گوش داخلی، جایی که عصب شنوایی به پایان می‌رسد، منتقل شود و این فناوری نیز از دو قسمت تشکیل شده است. در مورد ایمپلنت دوم برای سیستم (بینایی مصنوعی)، از یک قسمت داخلی تشکیل شده است: ایمپلنتی که در مغز نصب می‌شود و یک قسمت خارجی یک دوربین و یک کامپیوتر کوچک است که تصاویر ویدئویی را به سیگنال‌هایی برای بدن تبدیل می‌کند. این فناوری برای افرادی که بینایی خود را به طور کامل از دست داده اند (از جمله کسانی که چشمان خود را از دست داده اند) مناسب است، اما آن‌ها هم تجربه بصری و هم مغز دست نخورده دارند. در حالی که ایمپلنت سوم به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، سندرم‌های درد مزمن و سایر اختلالات عصبی کمک می‌کند.

ناتالیا سوکولووا، مدیر اجرایی بنیاد حمایت از نابینایان، گفت: «این ایمپلنت‌ها در حال حاضر تحت آزمایش‌های نهایی روی حیوانات هستند، به گونه‌ای که ژانویه گذشته در مغز میمون‌ها کاشته شد و تمام آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشتند.» این فناوری تال ۲۰۲۷ به‌طور گسترده در روسیه در دسترس خواهد بود.

نوروایمپلنت‌ها ابزار‌های تکنولوژیکی هستند که مستقیماً به مغز یک ارگانیسم متصل می‌شوند، معمولاً روی سطح سر قرار می‌گیرند یا مستقیماً به قشر مغز متصل می‌شوند و هدف اصلی بسیاری از تحقیقات فعلی برای ایجاد مناطق جایگزین در نواحی آسیب دیده در مغز که پس از سکته مغزی یا هر آسیب سر دیگر دچار اختلال شده اند، هستند. ایمپلنت‌های مغزی سیگنال‌های تک تک نورون‌ها یا گروه‌هایی از نورون‌های مغز را تحریک، مسدود یا ضبط می‌کنند.

منبع: www.akhbarona.com

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار