بیشترین کالای قاچاق کشف شده در خراسان رضوی لوازم خانگی است

کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف شد که بخش عمده‌ای از آن معادل ۲۰ میلیارد تومان مربوط به لوازم خانگی است.

بخشعلی بیاتی گفت: پارسال در مجموع ۱۳۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در سطح عرضه خراسان رضوی کشف شد که از این میزان ۸۴ میلیارد تومان معادل ۶۲.۵ درصد مربوط به لوازم خانگی و الکترونیکی بود.

او گفت: بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، از این پس تمامی اقدام های سازمان‌های صمت در استان‌ها طرح محور است. از ۱۵طرح اولویت دار این وزارتخانه، مسئولیت مقابله با کالای قاچاق و تقلبی به معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی واگذار شده است.

کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پنج اولویت برای مقابله با کالای قاچاق در نظر گرفته شده که شامل لوازم خانگی، پوشاک، کالا‌های سلامت محور، مواد دخانی و لوازم یدکی است.

بیاتی گفت: در حوزه مقابله با لوازم خانگی قاچاق، هر کالایی از این رسته که فاقد کد شناسه و کد رهگیری باشد و در بازار عرضه شود، مشمول ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و در حکم قاچاق تلقی می‌شود.

او گفت: برای مقابله با قاچاق کالا باید هم لوازم خانگی تولیدی استان و هم لوازم خانگی وارداتی دارای کد شناسه یا کد رهگیری باشند در غیر این صورت در حکم کالای قاچاق خواهند بود، اگر کالای وارداتی به صورت قانونی وارد کشور می‌شود باید روی کارتن آن ضمانت نامه و کد شناسه درج شده باشد.

کارشناس  مسئول  بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مورد لوازم خانگی تولید داخل که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود نیز باید فرد عرضه کننده با مراجعه به واحد تولیدی نسبت به دریافت کد شناسه و کد رهگیری با استناد به فاکتور‌های فروش خود اقدام کند یعنی موظف است کد شناسه و کد رهگیری کالا را در قالب خوداظهاری از کارخانه بگیرد.

بیاتی گفت: ذائقه مردم به خرید کالا‌های خارجی به ویژه لوازم خانگی تمایل بیشتری دارد و گاه قیمت کالای خارجی نسبت به کالای داخلی ارزانتر هم هست و مردم تمایل بیشتری به خرید آن دارند لذا تولیدکنندگان باید در ارتقای سطح کیفی تولیدات خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.