اضافه شدن ۱۵ حلقه چاه آب به مدار بهره برداری در گلستان/۲۰ چاه در نوبت حفر و تجهیز

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان از اضافه شدن ۱۵ حلقه چاه آب به مدار بهره برداری در استان خبر داد.

حیدریان گفت: منابع آبی هزار و ۷۸روستا و شهرستان در گلستان تماما از منابع زیرزمینی و از ۶۲۵ حلقه چاه آب تامین می‌شود.

اوگفت: در حال حاضر در استان هزار و ۶۷۶ لیتر در ثانیه کمبود منابع تأمین آب شرب داریم و جدا از مدیریت مصرف، برنامه ریزی‌های مشترکی با آب منطقه‌ای برای برطرف کردن این کمبود‌ها شده است.

او گفت: سال گذشته دربرخی نقاط استان مردم قطعی آب ۱۳ ساعته را تجربه می‌کردند و امسال شرایط تا حدودی بهتر شده است.

او گفت: برای جبران کمبود آب در کل استان از پارسال تاکنون ۱۵ حلقه چاه به مدار بهره برداری اضافه شده و ۲۰حلقه چاه هم در حال حفاری و تجهیز است.

حیدریان می‌گوید: ۱۰حلقه چاه فرایند مناقصه را طی می‌کند و ۱۰ حلقه چاه دیگر در مرحله. اخذ مجوز از آب منطقه‌ای است.

او گفت: در حال حاضر در مرکز استان ۱۷ حلقه چاه در حال حفاری و ۳حلقه چاه به مدار بهره برداری اضافه شده است و تا پایان خردادماه ۳ حلقه چاه دیگر هم وارد مدار می‌شود.

حیدریان می‌گوید: ما در استان محدودیت حفاری داریم به همین دلیل این چاه‌ها به مرور به مدار بهره برداری اضافه می‌شوند.

او می‌گوید: در ایستگاه پمپاژ والش آباد هم اقدامات خوبی انجام شده است و تاکنون با ۴ پمپ فعالیت می‌کرد و دو پمپ در حالت آماده باش بود، اما با نصب دستگاهی جدید حالا ۵ پمپ در حال فعالیت و یک پمپ در حالت آماده باش قرار دارد.

حیدریان گفت: برنامه ریزی شده تا ۵۰ درصد از میزان کمبود آب در استان طی یک سال آینده جبران شود.

اوگفت: در استان گلستان نیاز آبی استان تنها از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و اگر چشمه‌ها را هم جزو منابع آبی زیر زمینی در نظر بگیریم ۹۸درصد آب مورد نیاز استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

او گفت: درصد برداشت از آب‌های زیرزمینی در دنیا ۶۰ درصد است و برداشت بیش از این مقدار بحران تلقی می‌شود.

حیدریان گفت: برای پیشگیری از مصرف بی رویه آب در استان موضوع نظارت بر چاه‌های بدون کنتور و غیرمجاز و حتی چاه‌هایی که اضافه برداشت دارند، باید جدی‌تر دنبال شود.

او می‌گوید: به این نتیجه رسیده ایم که شرکت آب و فاضلاب استان همراه با شرکت آب منطقه‌ای ماموران مشترکی داشته باشند تا وضعیت برداشت از چاه‌های آب کنترل شود.

او گفت: در حوزه آبرسانی به روستا‌های استان در جلسه‌ای که اخیرا با وزیر نیروبرگزار شد مقرر شد از بین روستا‌هایی که شبکه توزیع آب ندارند به ۴۳۲ روستا با اعتبار ۶۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عملیات آبرسانی انجام شود.

حیدریان می‌گوید: حفر ۳۰ حلقه چاه، ایجاد هزار و ۲۹۱ کیلومتر خطوط شبکه انتقال آب، ساخت مخزن ۲۲ هزار مترمکعبی آب و تاسیس ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب از جمله اقداماتی است که برای آب رسانی به این روستا‌ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: از یک تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب آغاز می‌شود و از مردم انتظار داریم در مصرف آب مراعات کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.