تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند

یک شرکت نیمه هادی تایوانی اعلام کرد، تراشه‌های ۳ نانومتری خود را تا پایان سال آینده عرضه می‌کند و فناوری ۲ نانومتری نیز در راه است.

شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) جدول زمانی توسعه تراشه و همچنین برنامه‌های آینده خود را در سمپوزیوم فناوری TSMC ۲۰۲۲ منتشر کرد. این جدول زمانی نشان می‌دهد که سازنده تراشه‌های مستقر در تایوان، تراشه‌های ۳ نانومتری (N۳) پیشروی خود را در نیمه دوم سال جاری و همچنین فناوری ۲ نانومتری را در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد کرد. فناوری‌های جدید برای ساخت CPU و GPU‌های پیشرفته مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

گره‌های ۳ نانومتری در مجموع در پنج گره کلاس ۳ نانومتری به نام‌های N۳E، N۳P، N۳S و N۳X عرضه خواهند شد. ادعا می‌شود که این گونه‌های N۳ پنجره‌های فرآیندی بهبودیافته، عملکرد بالاتر، افزایش تراکم ترانزیستور و ولتاژ‌های افزایش‌یافته را برای کاربرد‌های با کارایی فوق‌العاده ارائه می‌دهند. همه این فناوری‌ها دارای نوآوری معماری اختصاصی FINFLEX TSMC هستند که انعطاف‌پذیری زیادی را به طراحان تراشه ارائه می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد، مصرف انرژی و هزینه‌های تراشه‌ها را بهینه کنند.

تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC

N۳ برای برند‌هایی مانند اپل ساخته شده است که می‌توانند از افزایش عملکرد، قدرت و مساحت (PPA) ارائه شده توسط گره‌های پیشرو استفاده کنند.

در مورد فناوری ۲ نانومتری باید گفت، پیشرفت قابل توجهی نسبت به N۳ ارائه خواهد کرد، با افزایش سرعت ۱۰-۱۵ درصدی در همان قدرت، یا کاهش ۲۵-۳۰ درصدی قدرت در همان سرعت و استاندارد‌های جدیدی از عملکرد کارآمد را به ارمغان می‌آورد.

تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC

N۲ همراه با GAAFET‌ها ارائه می‌شود تا بهبودی کامل در عملکرد و بهره وری توان را ارائه دهد. پلتفرم فناوری N۲ علاوه بر نسخه پایه محاسباتی تلفن همراه و راه حل‌های جامع ادغام چیپست، دارای یک نوع با عملکرد بالا نیز خواهد بود.

انتظار می‌رود اولین تراشه‌های N۳ در ماه‌های آینده وارد تولید و در سه ماهه اول ۲۰۲۳ وارد بازار شوند. N۲ قرار است در سال ۲۰۲۵ تولید شود.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار