مصر، متحد آمریکا در خاورمیانه، روابط گرم خود را با پوتین حفظ می‌کند

نیویورک تایمز در مقاله‌ای به ادامه داشتن روابط مصر و روسیه در سایه تنش اوکراین و بر خلاف فشار آمریکا پرداخت.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای درباره روابط مصر و روسیه نوشت: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، متحد دیرینه آمریکا در خاورمیانه که چندین دهه دومین دریافت کننده بزرگ کمک‌های آمریکا در جهان بوده است، روز جمعه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه سخنرانی کرد.

مصر از سال ۱۹۷۹ که راه خود را از همسایگان عربش در امضای معاهده صلح با رژیم صهیونیستی جدا کرد، تبدیل به شریک مهم آمریکا در خاورمیانه شد. دولت‌های آمریکا برای مصر به دلیل موقعیت راهبردی این کشور در مرز‌های اسرائیل و کنترل کانال سوئز، در حفظ ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه اهمیت کلیدی قائل بوده اند.

دولت آمریکا میلیارد‌ها دلار به مصر کمک کرده است، که به ندرت تا سال جاری، که دولت بایدن انتقال ۱۳۰ میلیون دلار را به دلیل نگرانی در مورد سابقه حقوق بشری السیسی متوقف کرد، انتقال این کمک‌ها قطع شده است.

اما مصر مدت‌ها قبل از گرم شدن تنور روابطش با آمریکا با روسیه روابط دوستانه داشته است و هنوز هم روابط قابل توجهی دارد. روسیه نزدیک به ۳۰ درصد گردشگران مصر و بیشتر گندم وارداتی این کشور را قبل از جنگ تامین می‌کرد و در حال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای ۲۶ میلیارد دلاری است. السیسی از زمان حمله روسیه به اوکراین سعی کرد هم روابط قاهره با مسکو را متعادل کند و هم از محکوم کردن اقدامات روسیه به همان شدتی که خواست آمریکا بود، خودداری کند.

اگرچه مصر به دلیل فشار‌های آمریکا در ماه مارس به قطعنامه سازمان ملل علیه حمله به اوکراین رأی داد، اما از لفاظی در مورد جنگ هم خودداری کرد. پس از رای گیری سازمان ملل، السیسی با پوتین تماس گرفت تا بر تعهد مصر به همکاری با آن کشور تاکید کند و ماه هاست که اعلام کرده در مجمع سن پترزبورگ شرکت می‌کند.

السیسی در سخنرانی این هفته خود بدون آنکه تفکیکی قائل شود، تهاجم را «بحران روسیه و اوکراین» دانست و گفت که مصر «زبان گفتگو و راه حل‌های مسالمت آمیز» را در اولویت قرار می‌دهد.

نیویورک تایمز نوشت: افکار عمومی مصر هم به سمت روسیه گرایش دارد. بسیاری از مصری‌ها به دلیل نارضایتی عمیق از حمله آمریکا به عراق و حمایت غرب از اسرائیل در درگیری با فلسطینی ها، از اینکه می‌بینند روسیه، آمریکا و متحدانش را به چالش می‌کشد، خرسندند.

بی طرفی مصر از چشم آمریکا دور نمانده است و در گذشته و با تهدید به اعمال تحریم‌هایی بر سر معاملات مصر برای خرید هواپیما‌های روسی، نارضایتی خود را از نزدیکی قاهره به مسکو نشان داده است. اما مشخص نیست که آمریکا به السیسی فشار آورده باشد که در مجمع سن پترزبورگ سخنرانی نکند.

از دید مصر، نمی‌توان با هیچ یک از هر دو کشور بیگانه شد، به ویژه در شرایطی که اقتصاد مصر تحت فشار تورم، خروج سرمایه گذاری‌های خارجی و کاهش ذخایر گندم قرار دارد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا و متحدانش اینگونه استدلال می‌کنند، که حمله روسیه به اوکراین، موجب آسیب به اقتصاد مصر شده است.

سفرای گروه ۷  هفته گذشته در مصر در مقاله مشترکی اعلام کردند که «صرف نظر از اینکه مقامات روسیه در مورد همکاری با مصر چه نظری دارند، نمی‌توانند سختی‌های ناشی از این جنگ تجاوزکارانه در مصر را توضیح دهند. حتی روسیه نمی‌تواند مانع از تمرکز بر پیامد‌های مالی جنگ تجاوزکارانه پوتین شود که رفاه و معیشت مصری‌ها را تهدید می‌کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۳:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
مصر متحد روسیه باقی نمی ماند. مصر به امریک و اسراییل بیشتر از روسیه تمایل دارد. تنها چیزی که مصر را به روسیه اتصال داده گندم و گاز است.
آخرین اخبار