فعالان مدنی بامیان و دایکندی:

بسته‌ ماندن مکتب‌های دخترانه «پیامد جبران‌ناپذیر» دارد

فعالان مدنی بامیان و دایکندی از طالبان خواسته‌اند که باید مطابق «صدر اسلام» به زنان در حکومت سهم بدهد.

پس از سقوط نظام جمهوری برای نخستین‌ بار پس از روی کار آمدن طالبان، روز پنجشنبه، ۲۶ جوزا دست‌کم ۱۲۰ فعال مدنی و فعال رسانه‌‌ای از ولایت‌های بامیان و دایکندی در نشستی زیر عنوان «نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی» گردهم آمدند.

این نشست، از سوی نهاد «صدای مردم افغانستان» برای یک روز در مرکز بامیان برگزار شد.

ابراهیم تولا، از برگزارکنندگان نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی، هدف از برگزاری این برنامه را گشودن «باب گفت‌وگو» میان جامعه مدنی و حکومت طالبان عنوان کرده است.

به گفته تولا، در این نشست دیدگاه اعضای جامعه مدنی ولایت‌های بامیان و دایکندی جمع‌آوری و با نهاد‌های مسئول در سطح ملی و بین‌المللی شریک خواهد شد.

در نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی مقام‌های محلی بامیان نیز شرکت کردند. عبدالله سرحدی، والی بامیان، در این نشست گفت که در حکومت طالبان جامعه مدنی، زنان و رسانه‌ها آزاد هستند؛ اما باید مطابق شریعت اسلامی فعالیت کنند.

سرحدی از خبرنگاران محلی بامیان خواسته است که از پخش خبرهایی به گفته او «ضدونقیض» خودداری کنند.

اما یک منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفته است که یک دخترخانم به‌نام «گل‌جان محقق» و یک آقا به‌نام «وزیراحمد ستیز» گردانندگی نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی را برعهده داشتند که مجری زن این نشست از سوی والی بامیان وادار به نقاب زدن شده بود.

به گفته او، تا زمانی که سرحدی نشست را ترک نکرد، به دخترخانم اجازه گردانندگی داده نشد.

منبع گفت که در آجندای نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی یک بانو به‌ نام لیلا صابری، استاد دانشگاه، سخنران گرفته شده بود؛ اما با رفتن او به سمت استیج والی بامیان نشست را ترک کرد.

اشتراک‌ کنندگان نشست مشورتی جامعه مدنی زون مرکزی، در‌ پایان یک قطعنامه هفت ماده‌ای صادر کردند.

در ماده پنجم این قطعنامه آمده است که طالبان باید در زمینه بازگشایی مکتب‌های دخترانه توجه جدی کند؛ زیرا بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه «پیامد جبران‌ناپذیر» در درازمدت دارد.

در بخشی دیگر این قطعنامه، فعالان مدنی بامیان و دایکندی از طالبان خواسته‌اند که باید مطابق «صدر اسلام» به زنان در حکومت سهم بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار