از سال گذشته تا کنون

۷۳۰۰ آزمایش استحکام سنجی در سد کانی سیب ارومیه انجام شده است

مدیر اجرایی پروژه سد کانی سیب گفت: از سال گذشته تاکنون هفت هزار و ۳۰۰ آزمایش با هدف بررسی استحکام و توان این سد و تونل توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت گرفته است.

محمد ونایی  با بیان اینکه سد کانی سیب مهمترین تامین‌کننده آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه است، گفت: این سد ظرفیت ۲۲۰ میلیون مترمکعبی دارد و سالانه می‌تواند بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کند.

او می گوید:طرح سد کانی سیب از ۲ پروژه شامل سد مخزنی از نوع خاکی با هسته رسی و با ارتفاع ۵۷ متر و طول تاج ۸۵۰ متر روی رودخانه زاب در ۱۲ کیلومتری شهرستان پیرانشهر تشکیل شده .

وفایی گفت:پروژه دیگر سد کانی سیب، کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه به طول ۳۵ کیلومتر با دهانه ۵.۵ متر و کانال روباز به طول ۱۱ کیلومتر است که وظیفه انتقال آب سد را به این دریاچه برعهده دارد.

مدیر اجرایی پروژه سد کانی سیب و کانال انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک موفق شده در این پروژه، چهار هزار و ۳۲۵ آزمایش بتن تازه و سخت شده، یک هزار و ۴۴۳ آزمایش دانسیته و تراکم آزمایشگاهی، ۱۳۷ مورد آزمایش واتراستاپ، ژئوتکستایل و ژئوممبران، ۵۱۲ مورد آزمایش آب بتن، ۱۶۹ مورد آزمایش فیزیکی و شیمایی سیمان، ۲۸۲ مورد آزمایش آسفالت و قیر، ۱۵۲ مورد آزمایش شامل میلگرد و شاتکریت، ۱۶۹ مورد آزمایش مصالح سنگی و ۲۷ مورد آزمایش مواد افزودنی به بتن را با بکارگیری تجهیزات خاص انجام دهد.

ونایی گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۱۵ هزار فقره آزمایش فنی و تخصصی را درسال ۱۳۹۹  با توجه به سرعت پیشرفت پروژه و حجم عملیات انجام داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.