استاد حوزه علمیه مطرح کرد

مهم‌ترین عامل بی‌توجهی جوانان نسبت به نماز

استاد حوزه علمیه گفت: بی‌توجهی والدین به نماز از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بی نمازی فرزندان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در شبستان امام خمینی (ره) گفت: در صدر اسلام گاهی مسلمانان نسبت به اقامه نماز جماعت ظهر سستی می‌کردند که آیه شریفه «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی وَ قُومُوا لِلهِ قانِتینَ» (آیه ۲۳۸ - سوره بقره) بدین منظور نازل شد.

سخنران حریم کریمه اهل‌بیت (س) گفت: مراد از «حافِظُوا» یعنی انسان نماز را خفیف و خوار نشمرد و با تندخوانی به نماز اهانت و آن را ضایع نکند.

او می گوید: رابطه ما با نماز دوطرفه است و  در صورت حفظ نماز، نماز ما را از تمام بدی‌ها محافظت خواهد کرد.

رفیعی در ادامه به مهم‌ترین عوامل بی‌توجهی جوانان نسبت به نماز اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی والدین به نماز از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بی نمازی فرزندان است؛ بی‌نماز ی خود والدین و یا پدر و مادری که به نماز فرزندان اهمیت نمی‌دهند، از جمله عوامل مؤثر بر سستی جوانان در اقامه نماز هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، رفتار نامناسب والدین نمازخوان با فرزندان، تندی و بداخلاقی ایشان را از دیگر عوامل اثربخش بر بی نمازی جوانان و نوجوانان توصیف کرد و  گفت: عدم آگاهی از فلسفه نماز بسیار مهم است؛ باید توجه داشت که نماز آرامش‌بخش، شست‌وشو دهنده انسان از ناخالصی‌هاست. با تقویت رابطه دوطرفه عبد و مولی، نماز بزرگ‌ترین مانع پیشروی فحشا و منکرات است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، به برخی از اثرات کاهل شمردن نماز در زندگی اشاره کرد و گفت: عمر انسان بی‌نماز برکتی ندارد و دعای او به اجابت نمی‌رسد؛ بی‌نماز، ذلیل و خوار از دنیا خواهد رفت و اعمال دیگرش قبول نخواهد شد.

او حضور قلب و اقامه صحیح، بادقت و تأمل و تدبر در اذکار و به جماعت خواندن نماز را از جمله مصادیق محافظت از نماز توصیف کرد و گفت: نباید مسائل و مشکلات زندگی را به نماز و دین گره بزنیم؛ نمازی که با حضور قلب و مبتنی بر محافظت از نماز، اقامه گردد؛ روح نماز که همان محافظت بر، ولی خداست را متجلی می‌کند.

او  با تأکید بر این که نماز برکت آفرین بوده، در عین آرامش بخشی طبع انسان را لطیف و مهربان می‌کند، گفت: نماز ستون دین و عامل رشد و ترقی آدمی است؛ این که خداوند متعال تاکید دارند که نماز را در هیچ شرایط و حالی نباید ترک نمود، نشان‌دهنده جایگاه مؤثر این فریضه الهی در سعادت دنیوی و اخروی انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، با تاکید بر این که نماز محافظت شده نظم، تدبیر و مدیریت بر زندگی را ارتقا می‌دهد، می گوید: حضور چشمگیر جوانان در مناسک و مناسبات مذهبی، نشان‌دهنده اهمیت فرائض الهی در میان مردم به‌ویژه جوانان سرزمینمان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار