برگزاری کارگاه آموزشی نحوه مدیریت تعارضات خرس قهوه ای با جامعه محلی در فارس

کارگاه آموزشی نحوه مدیریت تعارضات خرس قهوه ای با جامعه محلی با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی استان فارس برگزار شد.

در این کارگاه که با رویکرد مشارکت محور و با هدف آشنایی جوامع محلی در معرض خطر مواجهه با خرس قهوه ای برگزار شد،   حیاتی و خسروی  از اساتید دانشگاه شیراز به ارائه راهکارهایی برای تدوین و اجرای برخی استراتژی های سازگار با شرایط اقتصادی و اجتماعی پرداختند.

نبی الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس گفت: در سال های اخیر تداخل نیاز های طبیعی حیات وحش مانند تامین آب، غذا، پناهگاه و مکان تولید مثل با نیازهای انسان در اراضی طبیعی، منجر به بروز تعارضاتی جدی میان انسان و حیات وحش شده است که افزایش حوادث ناشی از خسارات وارد شده به انسان، دام و باغات توسط خرس قهوه ای یکی از نمونه های بارز این تعارضات در استان فارس محسوب می شود.

او گفت:این کارگاه از سوی اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل و اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک، با حضور بیش از ۳۰ نفر از روسای ادارات محیط زیست، کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، کارشناسان آموزش و تشکل‌های مردم نهاد شهرستان‌های در معرض خطر، برگزار و مقرر شد در ۹ شهرستان و ۳۷ روستای دارای تعارض، کارگاه‌های آموزشی و ظرفیت سازی جامعه محلی برگزار شود.

خرس قهوه ای در ایران نسبت به گوشتخواران بزرگ دیگر، در طیف گسترده تری از تعارض با مردم دیده می شود. خرس ها با تغذیه از میوه باغات و شکستن شاخه درختان همچنین دستبرد به کندوهای زنبور عسل، شکایت روستائیان را موجب می شوند و با حمله به دام ها و انسان در شرایط خاص، با جوامع محلی در تعارض هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.