معدوم سازی سه راس اسب مبتلا به مشمشه در کردستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کردستان از شناسایی و معدوم سازی ۳ راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در شهرستان‌های سنندج و کامیاران خبر داد.

دکتر فرزاد رحمانی گفت: در راستای رصد و پایش و مراقبت فعال برای شناسایی تک سمیان راکتور و مشمشه‌ای به ویژه تک سمیان متمرکز و هویت دار در سطح استان و با تلاش کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان‌های سنندج و کامیاران ۳ راس اسب که به بیماری مشمشه مبتلا شده بودند در ۲ باشگاه اسب سواری در شهرستان‌های یاد شده، شناسایی شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کردستان گفت: ضمن انجام اقدامات قرنطینه‌ای با رعایت ضوابط بهداشتی و اصول ایمنی فردی و امنیت زیستی، دام‌های راکتور مشمشه‌ای یک راس در کامیاران و ۲ راس در شهرستان سنندج معدوم شدند.

او می گوید: پس از خروج دام‌های آلوده در کانون شناسایی شده، اقدامات تکمیلی و کنترلی شامل عملیات ضد عفونی واحد‌های آلوده، معرفی افراد در تماس مستقیم با اسب‌های آلوده به مراکز بهداشت جهت انجام معاینات بالینی، آموزش و اطلاع رسانی به افراد در معرض خطر، ملزم کردن مالک باشگاه آلوده به رعایت کامل قرنطینه و اصول بهداشتی تا پایان مراحل پایش، مراقبت و پاک شدن کانون‌ها از آلودگی و اطلاع رسانی به هیئت‌های سوارکاری و سایر تشکل‌های مرتبط جهت اطلاع و رعایت اصول قرنطینه انجام شد.

گفتنی است، بیماری مشمشه جزو بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام بشمار می‌رود و در صورت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از این بیماری، سلامت جامعه انسانی در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.