معرفی پرجمعیت و کم جمعیت‌ترین شهرستان‌های استان یزد

معاون آمار و اطلاعات مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: شهرستان یزد با ۷۲۵۸۰۰ نفر پرجمعیت‌ترین و شهرستان مروست با ۱۵۹۰۰ کم جمعیت‌ترین شهرستان استان است.

جعفر رحمانی گفت: برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌های استان یزد در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار در کشور انجام گرفت.

او می گوید: با تایید کمیته آمار‌های جمعیت، در سایت مرکز آمار ایران در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: برآورد جمعیت برای ۳۱ استان و ۴۶۹ شهرستان کشور به تفکیک مرد و زن و شهری و روستایی تهیه شده است.

او می گوید: این برآورد جمعیت برای ۱۱ شهرستان استان یزد نیز به تفکیک نقاط شهری و روستایی محاسبه و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

رحمانی گفت: به ترتیب شهرستان‌های یزد با ۸۲۵۸۰۰ نفر، اردکان با ۱۱۵۵۰۰ نفر و میبد با ۱۱۱۳۰۰ نفر، بیشترین جمعیت را در میان شهرستان استان به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته او، شهرستان مروست را با ۱۵۹۰۰ نفر دارای کمترین جمعیت در استان معرفی کرد و بیان داشت: ۵۲ درصد از جمعیت این شهرستان مختص به مردان و ۴۸ درصد آن را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

او می گوید: براساس این برآورد جمعیت،  ۱۳.۵ درصد جمعیت استان متعلق به جمعیت روستایی است.

رحمانی گفت: جمعیت استان یزد در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵۲۲۰۰ نفر محاسبه شده که شامل ۶۴۱۳۰۰ نفر مرد و ۶۱۱۲۰۰ نفر زن بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تعداد کل خانوار‌های استان یزد را ۳۸۰۱۰۰ اعلام کرد که ۳۲۹۰۰۰ آن را خانوار‌های شهری و ۵۱۱۰۰ آن را خانوار‌های روستایی تشکیل می‌دهند.

به گفته رحمانی، برای انجام این برآورد کارشناسان جمعیت شناسی، متخصصان نقشه و اطلاعات مکانی و طراحان سیستم و خدمات نرم‌افزاری مرکز آمار ایران همکاری داشته و نتایج این برآورد پس از اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۳۱ استان نهایی شده است.

براساس این برآورد شهرستان‌های تهران با ۹ میلیون ۳۹ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ۶۱۹ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ۱۷۸ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌روند و در مقابل شهرستان‌های چوار در استان ایلام با ۹ هزار و آرادان در استان سمنان با ۱۲ هزار نفر کم جمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران بوده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.