قزوین، پایلوت توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری کشور

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از انتخاب استان قزوین به عنوان پایلوت نهضت جهادی فیبر نوری (نجما) برای توسعه زیرساخت‌های ثابت ارتباطی پرسرعت در کشور خبر داد.

سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های ثابت بسیار مهم است گفت: از نظر استاندارد ارتباطی و مصرف پهنای باند، به دلیل ارزان بودن و سرعت بالا مشترکان به سمت ارتباطات ثابت حرکت می‌کنند و ارتباطات سیار و همراه در درجه بعدی قرار دارد، اما در کشور ما، عکس کشور‌های دیگر از زیرساخت‌های ارتباطات سیار به جای ثابت استفاده می‌شود.

 ارتباطات سیار، به سرعت در کشور همه گیر شده است و مردم به سمت توسعه زیرساخت‌های سیار و پهن باند سوق داده شده اند و اپراتور‌های کشور هم به سمت توسعه سریع ارتباطات سیار حرکت کرده اند.

توسعه ارتباطات ثابت بسیار مهم است چرا که ارائه سرویس در حوزه ارتباطات سیار، بر عهده ارتباطات ثابت است تا آنتن‌های بی تی اس از طریق زیرساخت ثابت به هسته مرکزی ارتباطات سیار متصل شوند.

 مشترکانی که می‌خواهند از اینترنت با سرعت بالاتر می‌خواهند استفاده کنند از زیرساخت ثابت استفاده می‌کنند.

 میانگین پهنای باند سیار حدود ۱۰ مگابیت است که این سرعت تا یک گیگابیت در زیرساخت‌های ثابت، قابل ارتقاء است.

 قطعاً در آینده مشترکان، به سمت استفاده از اینترنت پرسرعت ثابت سوق پیدا می‌کنند.

 توسعه فیبرنوری بر مبنای FTTX تا منازل مسکونی و حتی محل‌های کسب، موضوع جدیدی نیست و در شرکت مخابرات ایران، توسعه زیرساخت‌های این حوزه از ۱۰ سال پیش در کشور آغاز شده است، اما تا به امروز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

راهبرد شرکت مخابرات برای توسعه فیبرنوری بسیار مناسب بود، اما در زمینه سرمایه گذاری با مشکل برخورد کردیم و نتوانستیم پورت‌های فیبرنوری مورد نیاز مشترکان خانگی را تأمین کنیم.

سلطانی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد، گفت: این شرکت در دهه ۸۰ بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی منتقل شد و با توجه به اینکه برگشت سرمایه در توسعه فیبرنوری دیر بازده است، سرمایه گذاران به این بخش کمتر توجه کردند.

هر چقدر سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند و تجهیزات جدید هم وارد بازار ارتباطات می‌شوند، مشترکان هم باید توانایی پرداخت هزینه‌ها را داشته باشند.

توسعه فیبرنوری در ایران همزمان با کره جنوبی آغاز شد و در این کشور ۴۰ درصد هزینه‌های توسعه زیرساخت فیبرنوری توسط دولت پرداخت شده است، اما به دلیل حمایت نکردن دولت از توسعه فیبرنوری در کشورمان، ما با عقب ماندگی مواجه شدیم و نتوانستیم این شبکه پرسرعت را گسترش دهیم.

 بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۴۰۱ باید آهنگ توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت، قوی‌تر از گذشته باشد و بر اساس پیشنهاد مطرح شده در هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، باید با اقدام جهادی، منابع مالی این طرح تأمین شود و بر همین اساس، استان قزوین به عنوان پایلوت توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری در طرح نهضت جهادی فیبر نوری (نجما) انتخاب شد.

 در طرح نهضت جهادی فیبر نوری، سه لایه انتقال، سوئیچینگ و دسترسی برای بهبود خدمت رسانی به مشترکان استان قزوین، مورد بازسازی و نوسازی قرار می‌گیرند.

 با تغییر کافوی مسی به فیبر نوری، می‌توانیم منازل و اماکن تجاری را به FTTX و اینترنت ثابت پرسرعت متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در استان قزوین ۲ هزار کیلومتر فیبرنوری استانی داریم و حدود ۵۷۰ روستا از خدمات باند پهن به صورت ثابت و سیار استفاده می‌کنند، تأکید کرد: ۷۰ روستای استان قزوین جزو مشکل‌ترین و صعب العبورترین نقاط استان هستند که با توجه به اینکه هزینه توسعه خطوط ارتباطی این روستا‌ها بسیار هزینه بر است، دولت این هزینه‌ها را در قالب طرح USO پرداخت می‌کند.

 ۱۳۰ کیلومتر فیبرنوری در طارم سفلی باید احداث شود که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعدادی از سایت‌ها احداث و راه اندازی شده و در مرحله آزمایش است و این طرح تا پایان امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید.

 در صورت تأمین اعتبارات USO روستا‌های کشور به شبکه فیبرنوری متصل می‌شوند.

 ۱۰ میلیون خانوار در کشور از شرکت مخابرات ایران سرویس دریافت می‌کنند و از سال ۹۵ هزینه اینترنت مشترکان ADSL افزایش نیافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار