رونمایی از منسوج زربافت مضجع امام رضا (ع) متعلق به دوران صفویه

منسوج زربافت مضجع شریف رضوی با قدمت ۴۰۰ سال در صد و بیست و هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی و معرفی شد.

در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت حضرت فاطمه معصومه (س) و نماینده، ولی فقیه در قم، میراث فرهنگی و شیعی موجود در آستان قدس رضوی را امانتی عنوان کرد که برای ماندگاری، نیازمند کار‌های پژوهشی است.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ترویج فرهنگ وقف، تحقیق و پژوهش و پیاده‌سازی نیت واقف از اموری است که در موزه‌های رضوی بر آن اهتمام داریم.

او گفت: طی مدت برگزاری برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حدود ۱۳۰۰ اثر با قیمت تقریبی ۳۸ میلیارد تومان به این مجموعه اهدا شده که این نشان از ایجاد اطمینان خاطر نزد صاحبان این اشیاء فرهنگی است.

حفظ هنر اصیل ایرانی در کارگاه‌های بافندگی رضوی

زهرا محسنی پیشکسوت میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور نیز درباره منسوج نفیس زربافت وقفی شاه سلیمان صفوی گفت: زربافت هنری با قدمتی پیش از اسلام است که بعد از ظهور اسلام هنرمندان خلاق تغییراتی در این صنایع دارند تا در دوارن اسلام نیز این هنر خودنمایی کند.

او گفت: هنر زربفت، پارچه‌ای متشکل از دو ماده ابریشم و گلابتون است که گلابتون نخی مرکب از آلیاژ طلایی است که به دور ابریشم تابیده شده و این نخ در دوره صفویه ۵۰ درصد طلا و ۵۰ درصد نقره داشته است.

وی عرض یک متر برای این منسوج زربفت را یکی از دلایل ارزشمندی این اثر عنوان کرد که در حالت معمول عرض منسوج از ۴۵ سانتیمتر تجاوز نمی‌کند.

محسنی گفت: آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر بوده و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند.

رکورد بازدید در روز ولادت امام هشتم

مهدی قیصری‌نیک معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۲۲ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت و ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر در روز ولادت امام هشتم از بخش‌های مختلف موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند که رقمی بی سابقه است.

او گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون قریب به ۱۵۰۰ اثر موزه‌ای از قبیل تابلوی نقاشی، سکه، تمبر و تابلو فرش جذب شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: ۱۲۶ تخته فرش متعلق به دوران صفویه تاکنون از جمله نفیس‌ترین آثار جذب شده هستند، فرش‌های جدید بعد از تهیه شناسنامه و مستندنگاری برای نمایش به موزه فرش منتقل خواهد شد.

در ادامه این مراسم از منسوج زربفت «شدّه پوش» مضجع شریف امام رضا (ع) با قدمت ۴۰۰ سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی رونمایی به عمل آمد.

این منسوج زربفت نفیس در ابعاد ۱۰۱ در ۳۱۴ سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده که در سال ۱۰۸۰ قمری (۱۰۴۸ شمسی) بافته شده است.
در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه و شعائر شیعی دیده می‌شود که بخشی از آن، شعر «کرد نذر مشهد شاه رضا، شدّه از روی اخلاص تمام، کرد طاهر بهر تاریخ رقم، از سلیمان شَدّه شد وقف امام ۱۰۸۰» و تاریخ اثر، نام واقف و بافنده دیده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار