پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن گیلاس از باغ‌های قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری برداشت ۲۵ هزار تن گیلاس از باغ‌های استان پیش بینی می‌شود.

مجید ره انجام با اشاره به برداشت گیلاس از سطح سه هزار و ۵۵۰ هکتار از باغ‌های بارور این استان پیش بینی کرد ۲۵ هزار تن از این محصول برداشت شود.

 استان قزوین با سطح زیرکشت سه هزار و ۷۵۰ هکتار باغ‌های گیلاس شامل ۲۰۰ هکتار غیربارور و سه هزار و ۵۵۰ هکتار بارور جزو سه تا چهار استان برتر تولید کننده گیلاس کشور با تولید متوسط سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است.

در سال جاری عملکرد محصول گیلاس با توجه به تغییرات اقلیمی (شامل نوسانات آب و دمایی و سرمازدگی) از متوسط ۱۲ تن سال‌های پیش به هفت تن در هکتار کاهش یافته است.

برداشت ارقام زودرس و شصتک در استان به پایان رسیده و عملیات برداشت ارقام تکدانه مشهد، خوشه‌ای سیاه، زرد دانشکده و صورتی از نیمه دوم خردادماه آغاز شده است.

عمده گیلاس تولیدی استان قزوین در منطقه الموت است که می‌توان به الموت غربی شامل رجایی دشت، قسطین رود، کتکان، هریف و همچنین در مناطق سردسیرتر مانند درگ، سیمیار، تنوره و خشکچال اشاره کرد.

 با توجه به کیفیت مناسب گیلاس‌های تولیدی در باغ‌های استان، اکثرا این محصول به استان‌های همجوار مانند تهران و گیلان صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.