«جنایت اسپایکر» شهادت ۱۷۰۰ نخبه شیعه به دست داعش

در هشتمین سالروز کشتار جمعی شیعیان عراق به دست تروریست‌های داعش در تکریت، تلاش‌ها برای شناسایی اجساد ادامه دارد.

۸ سال پیش در چنین روزی بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ پس از حمله به برج‌های دوقلو به وقوع پیوست. نزدیک به ۲ هزار عراقی در پایگاه هوایی «اسپایکر» به دست تروریست های داعش به شهادت رسیدند. نیرو‌های این گروهک تروریستی پس از به شهادت رساندن دانشجویان نظامی غیرمسلح، اجساد آن‌ها را درون رود دجله انداختند یا در گور‌های دسته جمعی دفن کردند. برخی از این افراد نیز زنده به گور شدند. این کشتار جز ۱۰ حمله بزرگ تروریستی در دو دهه اخیر دسته بندی می‌شود. جنایت اسپایکر قلب تمامی آزادی خواهان جهان را در عراق و جهان به درد آورد و تصویر دیگری از چهره منحوس داعش را نمایان ساخت. فاجعه‌ای که یکی از انگیزه‌های اصلی عراقی‌ها برای تشکیل بسیج مردمی (حشد الشعبی) بود که به کابوس داعش بدل گشت. در هشتمین سالروز این فاجعه انسانی، برگ‌هایی از این جنایت را ورق می‌زنیم.

فاجعه اسپایکر

کشتار جمعی اسپایکر چگونه اتفاق افتاد؟

۱۱ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۱ خرداد ۱۳۹۳) کنترل شهر تکریت، در ۱۵۰ کیلومتری بغداد به دست داعش افتاد. پس از تسلط داعش بر این منطقه فرمان حرکت به سوی بغداد و کربلا صادر شد. پایگاه هوایی اسپایکر که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی کشور عراق محسوب می‌شود، در غرب منطقه تکریت و استان صلاح‌الدین واقع شده است. این پایگاه هوایی پیش از این با نام الصحرا شناخته می‌شد، اما آمریکایی‌ها نام آن را به اسپایکر تغییر دادند.

به روایت سربازان نجات یافته از این فاجعه، به دستور فرماندهی پایگاه اسپایکر، تمامی افراد این پایگاه که عمدتا دانشجویان نظامی بودند، ۱۵ روز مرخصی دریافت کرده و به آنان دستور داده شد برای خروج از پایگاه، مدرک و لباس نظامی همراه نداشته‌ باشند. سربازان با کامیون‌های نظامی به نزدیکی بزرگراه تکریت-موصل منتقل شدند و از آن‌جا دل به جاده زدند و در پی یافتن ماشین‌های کرایه‌ای در مسیر توقف کردند. در همین حین، خودروی حامل تروریست های داعش، آن‌ها را به قصد رساندن به مقصد و کمک سوار کردند. در نهایت تروریست‌های داعش تمامی سربازان غیرمسلح پایگاه اسپایکر  را اسیر و به کاخ ریاست‌جمهوری واقع در تکریت منتقل کردند. پس از بررسی‌ها و بازجویی‌های طولانی مدت در کاخ، عصر روز ۱۲ ژوئن کشتار آغاز شد.

جنایت داعش

ارعاب شیعیان، قصد داعش از انتشار تصاویر این کشتار

نیرو‌های داعشی حین اجرای کشتار جمعی سربازان اسپایکر، به صورت آنلاین اقدام به انتشار تصاویر نمودند که در آن فیلم‌ها، افرادی مسلح با چهره‌های پوشانده، در کنار رود دجله، با شلیک به سر سربازان، آن‌ها را به داخل رودخانه می‌انداختند. در تصاویر دیگر، تیرباران شدن سربازانی که دست‌هایشان بسته بود به تصویر کشیده‌ شده‌ است. جمعی از شهدای این فاجعه با چاقو سر بریده شدند. پس از این فاجعه انسانی، رسانه‌های داعش، برخی از عکس‌های کشتار را به همراه تیتر‌های ارعاب‌آور که احتمالاً برای ایجاد وحشت بین شیعیان گرفته شده بود، منتشر کردند.

جنایات داعش

نزدیک به ۲ هزار نخبه عراقی به شهادت رسیدند

به نقل از رسانه ها، هنگام سقوط تکریت، حدود ۴ هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه اسپایکر حضور داشتند. تمامی این افراد به اسارت نیرو‌های داعش درآمدند. منابع خبری به نقل از مقامات عراقی از ۱۷۰۰ نفر دانشجوی شیعه یاد کردند که همگی زیر ۲۲ سال بودند و در این فاجعه شهید شدند و احتمالاً برخی از آنان در اسارت داعش ماندند. داعش در اطلاعیه رسمی خود پس از این حمله، تعداد شیعیان به شهادت رسیده را ۱۷۰۰ نفر عنوان کرده. دیده‌بان حقوق بشر نیز جانباختن ۵۶۰ تا ۷۷۰ سرباز دستگیر شده در پایگاه اسپایکر را تأیید کرد. پایگاه خبر صوت العراق طی خبری در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در میان شهدای این جنایت ۱۷۰۰ نفر سرباز نوآموز و ۱۵۷ سرباز آموزش‌دیده نیروی هوایی عراق به چشم می‌خورد. با وجود آن‌که وزارت دفاع عراق و رسانه‌های دولتی در اولین واکنش به اعدام‌های داعش، این خبر را انکار کرد، اما چندی بعد، وزارت بهداشت این کشور، آمار رسمی کشته‌شدگان این حمله را ۱۹۰۷ نفر به تفکیک استان‌های محل زندگی آنان، اعلام نمود.

براساس گزارش سایت گروهک تروریستی داعش، در حمله به پایگاه هوایی اسپایکر، تعداد ۲ بالگرد در هوا، چندین فروند بر روی زمین و وسایل نقلیه بسیاری از نیرو‌های ارتش عراق منهدم شدند. در این حملات، ذخایر سوخت و تجهیزات ارتباطی پایگاه نیز مورد تهاجم و تخریب کامل قرار گرفت.

گروه تروریستی داعش

دمیدن داعشیان در آتش نفاق

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی پس از این فاجعه انسانی، یکی از اهداف داعش از این عملیات را ایجاد حس انتقام جویی در نیرو‌های جبهه مقابل (مشخصا شیعیان) عنوان کرد تا این گروهک تروریستی بتواند با این حربه، در آتش جنگ‌های فرقه‌ای در عراق بدمد. از همین رو آیت الله سید علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در عراق طی اطلاعیه‌ای در روز شنبه (۲۸ تیر ۱۳۹۳–۱۹ ژوئیه ۲۰۱۴)، از تمام گروه‌ها و جریانات عراق، در دوران پرآشوب این کشور، دعوت به خویشتنداری نمود.

کشتار شیعیان توسط داعش

کشتار جمعی اسپایکر، مصداق بارز نسل کشی

پژوهشگران حوزه حقوق بر این باورند که جنایت اسپایکر در صورتی که به قصد از بین بردن شیعیان صورت گرفته باشد، مصداق ژنوساید (نسل کشی) خواهد بود و در غیر این صورت، مصداق جنایت جنگی است. در بهمن ۱۳۹۳ (فوریه ۲۰۱۵)، «ماجد اعرجی» رئیس دادگاه پژوهش‌های مرکزی ویژه پرونده‌های تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته مستقر در بغداد اعلام کرد ۳۰ نفر از متهمان کشتار «پایگاه هوایی اسپایکر» در تکریت دستگیر شدند که ۱۶ متهم به ارتکاب جنایت اعتراف کردند. چند ماه بعد در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ (۹ ژوئن ۲۰۱۵)، در اولین جلسه از دادگاه متهمان کشتار اسپایکر، ۲۴ نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند و چند تن دیگر به جهت نبود شواهد کافی، حکم آزادی دریافت کردند.

بسیج مردمی عراق

تولد بسیج مردمی عراق، ثمره خون شهدای فاجعه اسپایکر

کمی پس از فاجعه اسپایکر و در ژوئن ۲۰۱۴، سپاهی با نام «سرایا السلام» به فرماندهی مقتدی صدر در عراق شکل گرفت. این سپاه، همان سپاه «جیش المهدی» بود که در سال ۲۰۰۸ منحل شده بود. این واقعه در کنار فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد با داعش، یکی از انگیزه‌های اصلی عراقی‌ها برای تشکیل بسیج مردمی (حشدالشعبی) جهت حمله به داعش بود. حشدالشعبی در مبارزه با گروهک تروریستی داعش نقش مهمی داشت و بالغ بر ۱۰ هزار شهید و ۳۳ هزار جانباز تقدیم راه مبارزه با این گروهک نفاق و نفرت کرد. با گذشت ۸ سال از جنایت اسپایکر این فاجعه انسانی در رسانه‌های جهانی بازتاب نداشت و سردمداران رسانه‌ای غرب، سکوت را ترجیح دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیستانک
۰۲:۵۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
سلام جالب هست بنده شرح این واقعه را در ماهواره دیدم و در اینترنت جستجو کردم.تا ببینم حاج قاسم چه کرده. نامی از او نبود. تلویزیون خودمان هم فیلمی پخش نکرده بود یا در طول این مدت دستور ساخت فیلمی را نداده بود. چه کردیم و چگونه در بی اطلاعی هستیم حتی شیعه بودن این قتل عام ما را افسرده میکند. حالا دیگر با لرز یادی از حاج قاسم و همدانی و حججی میکنم. شما چطور ؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۲:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
اگه عمری واسم بمونه به دشمنان شیعیان جزنابودی چیزی نمی خواهم ...فقط مردن جلوی من ظاهربشن ...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۵:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
درود . خدا رحمت کنه جان باختگان اسپایگر را . ولی جای تعجب اینجاست که آنها نظامی بودند و با دستهاای باز به آسانی به قتلگاه می رفتند و سعی و تلاشی برای آزادی نمی کردتد .
هر چند از این ماجرا آزرده خاطر شدم و دلم را به درد می آورد ولی همین عراقی ها با مملکت و اسیران ما بدتر از این کردند . یاد و خاطره غواصان و دلاوران زنده به گور ما توسط عراقی ها گرامی باد . من هرگز دلم با این وحشی ها صاف نمی شه و تقاص خون هزاران شهید و جانباز را اینچنین پس خواهند داد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
رژیم بعث صدام نابود و منقرض شد
ارتش صدام با تمام تجهیزاتش توسط ارباباش ‌‌(آمریکا) هلاک و متلاشی و گور به گور شد
ایران هم صاحب جنگنده های عراق شد
Iran (Islamic Republic of)
خدا ارحم الراحیم است.
۰۵:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
زبانم بسته هست از این جنایت . هیچ جمله ای وجود ندارد در برابر این جنایت که بیان بشه که درد را کمی تسکین بده. ما انسان ها فراموش کار هستیم . این موضوع باید از روز واقعه ماهی یکبار رسانه ای میشد که بعضی از جوونای ایرانی قدر امنیت کشورمان ایرانو بدونن. هیچ چیزی نمیتونه بدتر از این باشه که روزی ایران به این وضع بیوفته و بعد دست کثیف داعشی یا هر مشرکی به عزیزامون مخصوصا زن هایمان دخترهایمان و کودکانمان و برادرهایمان دستشان برسه . یعنی گرانی بی پولی بیکاری باشه بدتر از بی امنیتی نیست. اینو بدوننید امنیت جانی نباشه نه کار هست نه پول هست و نه گرانی و تورم که بخاهیم از کسی شکایتی از مسیولان بکنیم. کاش درس بگیریم از این همه جنایتی که به این کشورهای همسایمان کردن . اگه بیشتر از این ناشکری کنیم از این کشور عزیزمون ایران غضب خدا میاد . والله این حال الان کشورمان بهتر از وضع بیست سال گذشته کشور های همسایه مون بوده وهست. همه تون همین الان تصور کنید پشت در خونتون داعشی یا دشمن وایستاده و میخاد به خانه ای که توش ناموس و دختر و پسر یا خواهر یا برادر تان هست وارد بشه و به قتلشان برسونن.این لحظه حاضری تمام عمرت بی پولی بیکاری و غلامی کنی که خانوادت کاری نداشته باشن . همه چیزتو بدی که فقط از اونجا برن برای یک روز به امنیت برسی . ببخشید طولانی شد واخر از همه خدا لعنتشون کنه
Germany
احمد
۰۶:۰۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
دقیقا سوال من اینه که در چنین لحظاتی، کار خدا دقیقا چیه؟
حتما جز نشستن و نگاه کردن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
استغفرالله ربی و اتوب الیه
اولاً خداوند سبحان برای کمک به بنده ای عذاب نازل خواهد کرد که پاک و مظلوم باشه
طوفان شن طبس فکر نکنم دیگر تکرار شود

دوم : خدا از کعبه دفاع می‌کند وقتی ابرهه حمله می‌کند اما وقتی یزید حمله می‌کند از خانه اش دفاع نمی‌کند چرا؟ چون اینجا دیگه مسلمون هست مسلمون باید دفاع کنه
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث
۱۵:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
اسلام و علیک یا شهدا
درود بر شهدای بر خون افتاده مدافعان حرم و سپاه پاسداران و حشد الشعبی و شهدای اسپایکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
آجرک الله یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
سلبریتیها نظری ندارند...
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث
۲۳:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
درود و رحمت خدا بر شهدای سپاه پاسداران و حشد الشعبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه داعش مثل داعشی
داعشی احدی نبود که حکومت درست کنید نابود شدی انتقام خون شهدا را از شما گرفتیم وبعد اگر ایران نبود داعش کل خاورمیانه را با این کارها می‌گرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا رحمتشان کند و درود بر مدافعان حرم که آنها را نابود کردند.کلمه نخبه به نظر من مناسب نبود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
نمی دانم چرا خبرنگاران ما دنبال سر نخ های مربوط به عاملان اصلی و پنهان جنایات نمی گردند تا بتوانند در باره آن اظهار نظر کنند؟
طراح اصلی اولین جنایت رعب آور داعش مستشاران نظامی آمریکا در عراق بودند. آنوقت خبرنگاران ما 8 سال است که فقط همان مسائل ظاهری تکراری فاجعه را تکرار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدالعنت کنه .باعث وبانیش را...اونایی که داعش را بوجوداوردن....الهی خودشون گرفتارداعش بشن....اینا طفلکی ها که گناهی نداشتن...مظلوم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
Yjc چه اسراری دارد که بگوید نخبه ی عراقی؟
همین که انها بیگناه کشته شدن عمق فاجعه را نشان میدهد.
نیازی نیست که بگویید نخبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
پایگاه هوایی بوده واینها دانشجوهای خلبانی ورشته های مرتبط هوایی بودند که از افراد برتر به لحاظ علمی و جسمی انتخاب میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
بخاطر همین تو عراق و سوریه جنگیدیم تا شاهد این اتفاقات وحشتناک نباشیم باز نمیدونم چرا بعضی نمیفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
قابل توجه غرب گدایان،امریکا به متحدان و دوستان خودش هیچ کمکی نکرده و نمیکنه!نمونه اوکراین که فقط حمایت مالی شد تا مسکو رو به خیال خودشون تضعیف کنند،ما باید امیدمون فقط به خدا و رزمندگان عزیزمون باشه یا علی
Lithuania
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
ملاک نخبه بودن چیه؟ سن کم؟
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۱۵:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
نه. آموختن علوم غربی و تقلید از غرب در بهم ریختن نظم و زیبایی جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
ملاک اینکه تو رو ندازن جلو داعش تا بفهمی ملاک به چه سنیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
سردار سلیمانی عزیز چقدر برای نابودی داعش تلاش کرد.باید انتقام سردار را از امریکا بگیرید.هنوز دلم آرام نگرفته
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۱۴:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
قابل توجه غربگرایان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
آخه عراق ۲۰۰۰نخبه کجاش بوده
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۶:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اصلا نخبه نبودند . جوون بودند که ‌ . شیعه بودند که . پسر بابا و مامانشون بودند که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
الان تو گیرت اینه که نخبه بودن یا نه ؟ اصلا برات معم نیست که ادم بودن ؟ خاک تو سر تو و امثال تو که برای یه گربه یا سگ اشک تمساح میریزین اما....... تف تو غیرتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
امثال شما ها از داعش بدترین
چطوری دلت میاد این حروف رو بزنی دل ندارین تو سینه تون سنگ گذاشتن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر حامیان داعش و درود بر سردار سلیمانی وهمه شهیدان مدافع که جان خود رافداع کردند تا این وحشی گری ها ادامه پیدا نکند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۴۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
بجای تلاش برای شناسایی اجساد شهدا بروید تک به تک جنایتکاران تروریستی سفاکان داعشی آمریکایی صهیونیستی رو از مملکتتون عراق بگیریدشون مجازاتشون کنید و از کشورتون فراریشون بدهید کسی که در راه خداوند جل جلاله کشته شده نیازی ندارد که جسدش را پیدا کنید یا شناسایش کنید و از قبری به قبر دیگر انتقالشان دهید همانکاری را بکنید که مادر وهب مسیحی در کربلا با سر بریده شده فرزندش کرد سر فرزندش را که برایش آوردند به طرف دشمنان خدا پرتاب کرد آن سر فرزندش را و با صدای بلند گفت ما چیزی را که در راه خدا می دهیم هرگز پس نمی گیریم ای کافران ملعون از دین خروج شده . اصلش ارواح مطحرشان است که در بهشت برزخی شاد مسرور بسر می برند تا روز قیامت برپا شود و جسم مطحرشان هم احیاء می شود و با روح مطحرشان دوباره یکی می شود و جوان شاداب به بهشت ابدی خداوند جل جلاله خواهند رفت . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدایش اشکم درامد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
دورد بر سردار سلیمانی که ما را از دست این جانیان رهایی بخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت خدا برهرچی داعشی .ولعنت خدابراستکبارجهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
درود خدا بر مدافعان حرم؛ که اگر نبودند داعش فجایعی به مراتب بدتر از این را در ایران رقم می زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
امنیت خط قرمز ماست و ایمان و ناموس ما منفی دادی از غصه بمیر عددی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
بعضی از این ایرانیهای غرب پرست اصلا قدر مدافعان حرم را نمیدانند.فکر میکنن آمریکا قراره اونا رو از چنگ داعش نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۸:۲۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدایا من اگه نخوام با همه جهان بد باشم باید کیو ببینم
Iran (Islamic Republic of)
داعشی و آمریکایی و اسرائیلی
۲۱:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
میخوای ما رو ببینی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
دم داعش راببین تا تورا راحتر از همه بکشه زجر نکشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت خدا بر انگلیس و آمریکا و اسراییل و نوکرشان آل سعود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
. کثافت هایی که به اسم دین و به نمایندگی خدا جنایت میکنند باید از روی زمین محو بشن. چون هر لحظه امکان تکرار این جنایت ها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا که داعش را بوجود آورد
سلام و درود بر شهدای اسپایکر
و هزاران سلام و درود بر سردار
سلیمانی و شهدای حرم و همه شهدا
روحشان شاد و یاد و نامشان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۱:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
این جنایات نشانگر این است که برای غرب و آمریکا ، انسان هایی که در این منطقه زندگی می کنند هیچ ارزشی ندارد. چه کرد باشد چه ترک چه فارس و چه عرب و چه شیعه و چه سنی و چه داعشی و ناصبی. جنگ اوکراین دقیقا اهمیت و ارزش ماها را به وضوح نشان داد یعنی قبل از جنگ اوکراین هیچ خبر خاصی و هیچ عکس االعمل خاصی از طرف غرب دیده نشد ولی با شروع شدن جنگ اوکراین همه رسانه ها شروع به فعالیت و کوبیدن جنگ و خونریزی شدند. اگر حکومت های وابسته یک جو عقل داشته باشند از شر عناصر غرب خود را خلاص می کردند. ارزش این افراد تا زمانی هست که در راستای سیاست های آنها باشند البته نه ذاتی بلکه در حد ناچیز و گذرا. اگر اتفاقی بیافتد نهایت حمایت آنها در حد حرف خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اگر به زبان ساده بگوییم غرب می خواست روسیه را اغفال
کند و به همین خاطر جوری رفتار می کرد که روسیه نگران عکس العمل غرب نباشد و به اوکراین حمله کند و غرب بتواند ماهی مقصود خود را از این آب گل آلود بگیرد، همه می دانند که جان انسانها برای غرب هیچ ارزشی ندارد و دهها کشور مثل اوکراین هم ویران شود و میلیون ها انسان بی گناه هم کشته و زخمی و آواره شوند اصلا برای غرب مهم نیست برای آنها فقط منافع مادی مهم است که نصیبشان شود. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت بر داعشیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
و لعنت خدا بر کسانی که هنوزم از روی نفاق و شکم های پر از لقمه حروم دارن مدافعین حرم رو مسخره میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت خداوند برقوم ظالم داعش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی فرجاد
۱۱:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
چه عقلی داشته فرمانده وقت پایگاه تو اون وضیعت جنگ ترس و... عوض اینکه تا دندون مسلح کنه اماده باش بگه بدون هماهنگی بدون برنامه ای بیچاره هارو فرستاده دهن شیاطین .لاقل درگیر میشدن با صلاح خیلی بهتر شرافتمندانه شهید میشدن نه اینکه گول بخورن اسیر بشن مظلومانه کشته بشن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
فرماندهان پایگاه اسپایکر با فرماندهان داعش همدست بودن یعنی خودشان سلاح ازشان گرفتن و فرستادنشان تو جاده از اون طرف ماشین داعشی ها اومدن بردنشون قتلگاه . یعنی خیانت کردن به شیعیان عراق. و فردای اونروز فیلم خیانتشان در اومد در یک اتاق فرمانهانشان باهم میخندیدن. خدا به بدترین شکل لعنتشان کنن اول فرماندهان خیانتکارشانو بعد داعشی ها رو.
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۱۱:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت بر قاتلان تمام كشتارها همچنين لعنت بر منافقين كه دستكم از داعش نداشتند
لعنت بر باني زنداني شدن و فراري دادن هزاران نخبه خودي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
تعجب از این است که چرا بعضی ها به این زودی آن روزها را فراموش می کنند ، جای ظالم و مظلوم را عوض می کنند چرا فراموش می کنند که چگونه بعثی ها و وهابی و صهیونیست تحت عنوان داعش دست در دست هم کمر به نابودی امت اسلام گرفته بودند و سرآغاز کارشان هم از سوریه و عراق شروع شده بود و جنایات داعش در سوریه و عراق شروع کار آنها بود و اگر موفق می شدند همه مسلمانان را قتل عام می کردند حتی در عربستان سعودی که حامی مالی این جریان شیطانی بود ، چرا باید اقلیم کردستان عراق محل جولان صهیونیست ها باشد که بخشی از داعش بودند ، چرا کسانی که آن روز جان بر کف و سخاوتمندانه در مقابل این جریان ایستادند امروز مورد بغض و کینه کسانی هستند که ادعای مبارزه با داعش را هم دارند ؟ چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اللهم اشکوا الیک...و دوباره چشم ما خون گریه کرد و قلب ما پاره پاره شد و دلمون آتیش گرفت از این همه جنایت و سفاکی که عده ای زمینه سازی کردند عده ای اجرا و عدهای حمایت و عده ای سکوت....خدااااااااااااا اللهم اشکوا الیک...اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من خیر شیعته و اعوانه و انصاره...اللهم العن الظالمین...خداااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر داعش و حامیانش
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۴۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
جنایت بدی بود نخبه ها به قول شما داشتند التماس می‌کردن که ازادشون کنند همشون سرباز بودن نه نخبه نخبه به پرفسور سمیعی میگن گل پسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
نخبه نظامی بودن پرفسور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
۲۰۰۰ نفر حریف ۳۰ نفر نمی شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
سلاح نداشتن
برو ماجرا شو بخون بعد بیا کامنت قرار بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت بر جانیان داعشی و به وجو آورندگان داعش و طرفداران و حامیان داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اگر جوانای ایران بودند هرگز تسلیم نمیشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اون بنده های خدا دستشون خالی ازسلاح بود چطوری ازخودشون دفاع میکردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه شیطان بزرگ آمریکای جنایت کار واسرائیل غاصب و هر ظالمی را
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اون خاعنان که میگفتند ما را چه به سوریه و عراق ... ؟؟؟ببینند ...این فردای آنها بود اگر امثال سردار سلیمانی ها نبودند .. خدا درجاتشون رو متعالی تر کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
بچه بشین میگم لولو بیاد بخوردت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۹:۴۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
شادی روح شهدای مظلوم اسپایکر عراق و تمامی شهدای اسلام صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
و اگر نیروهای نظامی قدرتمند نبودند، امروز اگر زنده بودیم داشتیم حوادث نظیر این را در ایران مرور می کردیم. روحت شاد حاج قاسم. دم کسایی که برای اقتدار ایران تلاش می کنند گرممم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
لعنت به آمریکد واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اینا رو در حقیقت آمریکا کشت چون داعش رو امریکا بوجود آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
قلبم آتیش گرفت از این جنایت
Iran (Islamic Republic of)
کریم تهران
۱۶:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
ریشه تمام این کشتارهای دست جمعی در اتاق فکر استکبار جهانی آمریکا کثیف همیشه خود را مدافع حقوق بشر ،و دمکراسی، دم می زند سرچشمه گرفته اگر کسی با نگاه وجدانی به تاریخ دقت کند، هر رژیمی که با حاکمیت آمریکا جدا عمل کرده یا داعش را به جان آنها انداخته یا منافقین کثیف تر از داعش را به عنوان ابزار استفاده کرده با بمب گذاری در دفتر نخست وزیری قصد براندازی را در جای دیگر عمل می کند ،
منافقین که الانه محبوب ترین عناصر خودرا در خدمت خود گرفته و پشتبانی می کند ،ویا هزاران کشتار دست جمعی در بوسنی افغانستان ، لبنان و عمره همه را به جان هم انداخته و از جنایتکاران حمایت می کند، ود رهایت ادعای ، دمکراسی و حقوق بشر سر می دهد، آمریکا حکم تیر و شلیک موشک سردار سلیمانی را داد ، که جان هزاران انسان را از دست داعش نجات داده و با داعش مبازره بی امان داشت ،
مرگ بر آمریکا کثیف و رژیم های مدافع امریکا
آخرین اخبار