حلقه تفکر در آموزش عالی گمشده است

رئیس دانشگاه آزاد گفت: یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است. در کنار علم آموزی فکر کردن و خردورزی جایگاه خاص خود را دارد.

محمد مهدی طهرانچی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاد اندیشی که در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در حال برگزاری است، گفت: از همه همکاران در دانشگاه و دانشجویان عزیز تشکر می کنم که به صحنه آمدند و بسیار قوی و با یک روشمندی علمی این مسیر را پیش بردند و به این مرحله رسیدند که امروز شاهد تقدیر از برگزیدگان هستیم.

طهرانچی گفت: داوران از رویکرد دانشجویان،قدرت بیان و استدلال آنها ابراز خوشحالی می کردند و شگفت زده شده بودند.

به گفته او بحث کرسی های آزاد اندیشی از منظر آموزشی مورد توجه  است. نظام دانشگاه باید تحول را رقم بزند و آن تحول، تحول در آموزش است. آموزش حافظه محور باید آموزش عمیق، تعالی  بخش، کاربردی و فایده محور باشد.فضای مجازی اساسا آموزش را دگرگون کرده است. در دوران کرونا با یک فضای آموزشی جدید  برای به دست آوردن اطلاعات مواجه شده ایم. تکیه بر روش های قدیمی ما را به جایی نمی رساند و ما نیازمند روش های جدید هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحولات اجتماعی فناورانه کمتر از ۱۰ سال عمر دارد ، ما نمی توانیم به روش های سنتی این مسیر را طی کنیم. پس باید روش هایمان را عوض کنیم و کرسی آزاداندیشی یک راه حل بسیار مناسب برای تربیت دانشجویانی است که از آموزش حافظه محور می خواهند به آموزش یادگیری تعالی بخش دست یابند. باید روشمندی و منطق یادگیری را به دانشجویان یاد دهیم.

به گفته او، در اقیانوس داده ها که دانشجویان با آن طرف هستند، در مسیر کرسی ها تمرین می کنند ، باید منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را یاد بگیریم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز در دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته را نداریم  و دانشجویان با انبوهی از داده ها مواجه می شوند. پادکست  دسترسی به کتاب و فضای آموزش را راحت کرده است. فراگیری سهل شده، قدرت، درک، مشاهده و اقتدار باید در دانشجویان تقویت کنیم.

او گفت: تحول رخ نمی دهد، مگر روش هایی که مبتنی بر بیان، گفت و گو، تحقیق و خردورزی است، در کرسی آزاد اندیشی آنچه که اتفاق می افتد یک تمرین درک و خردورزی و بعد یک تمرین بیان موثر داشتن است.

او گفت: یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است. در کنار علم آموزی فکر کردن و خردورزی جایگاه خاص خود را داراست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کرسی های آزاداندیشی فرصت تفکر ،  یادگرفتن و چگونه فکر کردن است. به عنوان یک معلم دانشگاه می گویم که درست است که مطالبه مقام معظم رهبری شاید به عنوان یک مطالبه به حق در عرصه فرهنگی دیده می شود، اما امروز این مطالبه درمان نظام آموزشی ما از مدرسه تا دکتری است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دکتر ایرانی
۱۵:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
حتما الان فکر میکنند با یک مسابقه و نمایش رسانه ای بین یک ملیون دانشجو دانشگاه آزاد کار فرهنگی کرده اند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
با شعار و شوآف های تبلیغاتی مشکلات دانشگاه آزاد حل نخواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
سمنانی
۱۴:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کلا تفکر مورد نظر طهرانچی ، تفکر پاکسازی و جایگزینی آقازاده ها جای آنان است .
واحد تهران مرکزی پر شده از مدیران بازنشسته ای که چند سالی است پستهای مدیریتی این واحد را پرکرده اند و با دریافت حقوق و مزایای متنوع ، ایجاد نارضایتی میکنند . رییس واحد تهران مرکزی هم سید محمود آقامیری هم زمان رییس دانشکده هسته ای دانشگاه شهید بهشتی و چندین شرکت دیگر است که فرصت ندارد و همه امور رو به رییس حوزه ریاست خودش واگذار کرده که او هم از بیرون دانشگاه آزاد آمده و باند دوستان و رفقای خودش رو با خودش آورده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
حتما تفکر فقط توسط طهرانچی و دوستان و رفقاش انجام میشود و لاغیر ؟
دانشگاه آزاد باید تعدیل مدیر کند حداقل سه چهارم مدیران وارداتی به این دانشگاه ، مازاد هستند.برخی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر دریافت حقوق نجومی ماهیانه 200 ساعت اضافه کاری و 5 روز حق ماموریت به واحدهای استانی میگیرند.
دانشگاه آزاد تبدیل شده به حیاط خلوت سیاستمداران و بازنشستگان دولتی . از تدریس بازنشستگان دانشگاه آزاد در دانشگاه آزاد جلوگیری میکنند و عذر آنان را خواسته اند اما کلیه واحدهای دانشگاه آزاد از جمله همین واحد تهران مرکزی آقامیری پر شده از بازنشستگان دانشگاههای دولتی . ازین ظلم به کجا پناه ببریم ؟
طهرانچی دانشگاه آزاد رو شخم زده است . متاسفانه بدنه دانشگاه آزاد بشدت از ورود افراد جدید الورود یا بازنشسته سازمانهای دیگر در سمتهای مدیریتی در حضور اساتید و کارکنان باتجربه با سابقه ، ناراضی است ، در دبیرخانه استان تهران تمامی پستهای معاونتها در اختیار افراد جدیدالورودی قرار داده شده که بسیار شدید در حال ایجاد نارضایتی هستند
Iran (Islamic Republic of)
احمد . ا
۱۴:۳۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کدم تحول ؟ کدوم روش های مبتنی بر بیان،؟ کدوم گفت و گو ؟، کدوم تحقیق و خردورزی ؟ ، کدوم کرسی آزاد اندیشی ؟ کدوم تمرین درک و خردورزی ؟ کدوم تمرین بیان موثر ...؟؟؟؟؟؟
آقای طهرانچی برو ببین کمیته های انظباطی و هیاتهای انتظامی چقدر برای کارکنان و اساتید منتقد پرونده سازی کرده اند ؟
از معاون حقوقی باشگاه استقلال بپرس چقدر پرونده در تجدید نظر سازمان مرکزی تحت رسیدگی است ؟
Iran (Islamic Republic of)
دکتر طهمورث شیری
۱۴:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اگر حلقه تفکر در آموزش عالی گم نشده بود طهرانچی با دکترای فیزیک ریاست آموزش عالی نمیکرد !
آخرین اخبار