تاریخچه تیراندازی در ایران و جهان

تیراندازی یک ورزش و مهارت بسیار قدیمی است که از دیرباز تا اکنون قدمت دارد و تاریخچه آن از زمان وجود بشر و انسان آغاز شده است.

تیراندازی یک ورزش و مهارت بسیار قدیمی است که از دیرباز تا اکنون قدمت دارد و تاریخچه آن از زمان وجود بشر و انسان آغاز شده است که علاقمندان بسیار زیادی را دارد.

حدود ۲۰ هزار سال قبل از میلاد انسان‌های اولیه‌ای در مصر زندگی می‌کردند.

این انسان‌ها برای تیراندازی از تیر و کمان بهره می‌بردند که تاریخچه ورزش تیراندازی با استفاده از تیر و کمان به زمانی حدود ۵ هزار سال پیش از شروع اولین نشانه‌های جنگاوری روی کره زمین بر می‌گردد. با گذشت زمان وقتی چینی ها، ژاپنی‌ها را با ورزش تیراندازی آشنا کردند تاثیر بسیار زیادی روی مردم آسیای شرقی گذاشت. آشوری‌ها و پارت‌ها از جمله افرادی بودند که در توسعه این ورزش رزمی قدم‌های بلندی برداشتند.

تاریخچه ورزش تیراندازی در ایران

ورزش تیراندازی در ایران از قرن‌های بسیار دور یا همان عصر سنگی آغاز شده است. محبوبیت ورزش تیراندازی به قدری بود که حتی شاعران هم از آن یاد کرده اند. استفاده از تیر و کمان برای ورزش در تاریخچه تیر اندازی در ایران به زمان پیامبر اسلام و شکل گیری دین اسلام بر می‌گردد. باگذشت زمان تاریخچه تیراندازی در ایران به زمان سلسله‌ی صفویان برمی گردد و در زمان این سلسله تیراندازی در ایران به طور رسمی گسترش پیدا کرد و افراد زیادی از این ورزش استقبال کردند. در زمان صفویان به جای استفاده از تیر و کمان وسیله‌ای به نام تفنگ رواج زیادی پیدا کرد.

با گذشت زمان به وسیله تشکیل پیمان سنتو بین کشور‌های ایران، پاکستان، آمریکا و ترکیه هر ساله مسابقه‌های جذاب و مهیجی در این کشور‌ها برگزار می‌شود. پس از سال‌های متعدد تاریخچه ورزش تیراندازی در ایران به نام اتحادیه ورزشی تیراندازی شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۳۷ فدراسیون این ورزش  در ایران تحت نظر سازمان تربیت بدنی و ورزش به طور رسمی فعالیت خود را اغاز کرد.

تاریخچه ورزش تیراندازی با تفنگ بادی

تیراندازی با تفنگ بادی یکی از جدید‌ترین رشته‌های تیراندازی است، که امروزه در برنامه فدراسیون جهانی نیز گنجانده شده است. این رشته ورزشی جدید در اوایل قرن بیستم با تفنگ بادی در بسیاری از کشور‌ها رواج یافت و افراد زیادی از آن استقبال کردند. در این مدت تیراندازی با تفنگ بادی به یک رشته بین المللی تبدیل نشده بود تا زمانی که در سال ۱۹۵۸ فردی به نام کارل اگوست لارسن این رشته را به فدراسیون جهانی معرفی کرد.

در سومین دوره از بازی‌های آسیایی تیراندازی با تفنگ بادی در سه وضعیت اجرا شد. در این مسابقه ۸۰ تیرانداز در قالب ۱۸ تیر حضور پیدا کردند. در سال‌های ابتدایی معرفی این رشته تنها ۴۰ تیر شلیک می‌شد، اما از سال ۱۹۸۱ تعدا شلیک تیر برای مردان ۶۰ عدد شد و در نتیجه این رشته هم ردیف سایر رشته‌های تیراندازی قرار گرفت. وزن کلی تفنگ بادی ۵ کیلوگرم می‌باشد که در آن از ساچمه ۴٫۵ نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه تیراندازی در ایران و جهان

 رشته‌های تیراندازی به رسمیت شناخته شده توسط فدراسیون جهانی

تفنگ: تفنگ یک اسلحه گرم یا یک سلاح بادی است که در آن یک لوله خاندار وجود دارد، اما در حقیقت تفنگ به سلاح‌های بلندی گفته می‌شود که برای نگهداری آن به ۲ دست نیاز داشته باشید.

تپانچه: تپانچه از تفنگ کوچکتر بوده و به راحتی می‌توانید آن را در هر مکانی با خود حمل کنید همچنین در مقایسه با تفنگ دارای برد و مقیاس کمتری می‌باشند.

 تفنگ ساچمه زنی: در این نوع تفنگ که بیشتر در شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، وزن کل ساچمه نباید از ۲۴ گرم بیشتر باشد همچنین قطر تفنگ ساچمه نباید از ۲٫۶ میلی متر بیشتر باشد. برد این تفنگ‌ها به طور کلی ۵۰ متر در نظر گرفته شده است.

رشته‌های مختلف تیراندازی

رشته‌های مختلف تیراندازی در سر تا سر دنیا به دو بخش کلی، داخل سالن و اهداف پروازی در خارج از سالن تقسیم می‌شوند.

داخل سالن:

 ۵۰ متر تفنگ درازکش مردان
 ۵۰ متر تفنگ سه وضعیتی

تاریخچه تیراندازی در ایران و جهان

 ۱۰ متر تفنگ بادی مردان
 ۵۰ متر تپانچه مردان
 ۵۰ متر تفنگ بادی زنان
 ۱۰ متر تفنگ بادی زنان
 ۲۵ متر تپانچه زنان

۱۰ متر تپانچه بادی زنان

خارج از سالن:

 تراپ مردان

 تراپ دوبل مردان

 اسکیت مردان

 تراپ زنان

 تراپ دوبل زنان

 اسکیت زنان

ورزش تیراندازی در رده‌ها و رشته‌های مختلف تنها در سه وضعیت خوابیده، زانو زده و ایستاده برگزار می‌شود.

خوابیده: در این وضعیت تیرانداز اسلحه خود را نباید روی هیچ چیزی قرار دهد. قسمت ساعد راست یک تیرانداز باید یک زاویه ۳۰ درجه‌ای با افق ایجاد کند.

زانو زده: در این وضعیت تیرانداز اگر راست دست باشد می‌تواند انگشت ها، زانوی پای راست و کف پای چپ خود را روی زمین قرار دهد و تیرانداز اگر چپ دست بود این حالت را برعکس باید اجرا کند.

تاریخچه تیراندازی در ایران و جهان

 ایستاده: در این وضعیت تیرانداز باید در حالت ایستاده تفنگ را در هر دو دست خود نگه داشته و انتهای تفنگ روی شانه قرار بگیرد همچنین دست چپ تیرانداز ممکن است توسط سینه یا لگن حمایت شود.

ورزش تیراندازی هم برای زنان و هم برای مردان چه با تفنگ یا تپانچه بادی در فاصله ده متری انجام می‌شود. تیراندازی در مسابقه برای مردان ۶۰ تیر و برای زنان ۴۰ تیر می‌باشد. زمان ۶۰ تیری که مردان باید بزنند ۱۰۵ دقیقه است همچنین تیر‌های قلق نیز در این زمان زده می‌شوند اما زمان ۴۰ تیری که خانم‌ها باید بزنند ۷۵ دقیقه می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار