رزمایش ناتو در دریای بالتیک در بحبوحه درگیری اوکراین

رزمایش مشترک کشور‌های عضو سازمان آتلانتیک شمالی به همراه سوئد و فنلاند علاوه بر نشان دادن قدرت پیامی مستقیم به روسیه است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد رزمایش مشترک کشور‌های عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با مشارکت سوئد و فنلاند در دریای بالتیک ادامه دارد.

خبرنگار الجزیره، درباره رزمایش ناتو در جنوب دریای بالتیک گفت: در جنوب سوئد و در ساحل دریای بالتیک هستیم که ناتو رزمایش دریایی برگزار می‌کند. به نظر می‌رسد این رزمایش، بخشی از فعالیت عادی نظامی ناتو است، اما زمان و مکان برگزاری این رزمایش بزرگ، حامل پیام‌های زیادی است.

از فرمانده نیروی دریایی آمریکا در این رزمایش، درباره تأثیر اوضاع امنیتی اروپا در پی جنگ اوکراین بر این رزمایش به الجزیره گفت: ”تغییر زیادی در چگونگی اجرای ماموریت‌های ما ایجاد نشده است، برگزاری این رزمایش از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود. گاهی به بحران‌هایی در جهان توجه می‌کنیم که کشور‌هایی که دیدگاه مشترک درباره آن دارند، باید با آن تعامل داشته باشند. این موضوع، بیانگر لزوم همکاری با یکدیگر در چنین شرایطی است.“

در ادامه این گزارش آمده است: هفت هزار سرباز از ۱۶ و ۴۵ یگان دریایی و ۷۰ فروند جنگنده در رزمایشی برای شبیه سازی مقابله با حمله به یکی از کشور‌های عضو ناتو، مشارکت دارند. سوئد پیش از آنکه به طور رسمی به عضویت ناتو درآید، میزبان این کشتی‌های جنگی ناتو است. پیام آن هم روشن است که فرماندهی ناتو بر حمایت از سوئد و فنلاند پس از درخواست رسمی آن‌ها برای عضویت در ناتو، تاکید دارد.

فرمانده سوئدی در این خصوص به الجزیره گفت: ”تمرین همواره به ویژه با مشارکت متحدان در چنین شرایطی، مهم است. همواره نیاز به تامین امنیت مشترک وجود دارد.“

خبرنگار الجزیره در پایان اعلام کرد به نظر می‌رسد جنگ روسیه در اوکراین، بر برگزاری این رزمایش هم تاثیر گذاشته است و آب‌های دریای بالتیک که همواره سرد بوده است به نظر می‌رسد دستکم از نظر سیاسی و نظامی دیگر اینطور نیست و شاید در چند دهه آینده دیگر سرد نباشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار