شورای امنیت روسيه:

کشورها کورکورانه به آمریکا اعتماد نکنند

روسیه اعلام کرد سازمان‌های تروریستی در منطقه مرزی کشورهای آسیای میانه و افغانستان حضور دارند که امنیت این کشورها را با تهديد مواجه ساخته‌است.

رشید نورگلیف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت: «آنچه در افغانستان اتفاق افتاد درس خوبی برای همه در جهان است که مایل‌ هستند کورکورانه به واشنگتن اعتماد کنند. آمريکايی ها افغانستان را ترک کردند و مردم افغانستان را با تمام مشکلاتی که ایجاد کردند، تنها گذاشتند.»

کشورهای منطقه ناگزیرند در کنار مردم افغانستان این بار سنگین را بر دوش بکشند.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت که روسیه معتقد است «این گونه ابتکارات به هر شکلی غیرقابل قبول است.»

نورگلیف گفت: «واشنگتن و متحدانش نسل غافلگیری‌های ناخوشایند را برای کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل و همسود (CIS) در قالب تهدید دائمی امنیت ملی آن‌ها به راه انداخته‌اند.»

نورگلیف گفت: «فرار شرم‌آور آمریکایی ها از افغانستان ثابت کرد که آمریکا مانند یک فیل در مغازه چینی‌فروشی، ویرانی از خود به جای می‌گذارد.»

به گفته این مقام روس، کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و سایر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با خطر مهاجرت بی‌رویه و قاچاق مواد مخدر از افغانستان روبه‌رو هستند.

نورگلیف گفته‌است که سازمان‌های تروریستی مختلف بین‌المللی در منطقه مرزی کشورهای آسیای میانه و افغانستان حضور دارند که امنیت این کشورها را با تهدید و خطر مواجه ساخته‌است.

نورگلیف گفت احتمال دارد این گروه‌ها در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان فعال‌تر شود.

آمریکا و ناتو در ماه آگست سال گذشته میلادی از افغانستان خارج شدند؛ خروجی که سقوط نظام پیشین و روی کار آمدن طالبان را در پی داشت. این امر همچنین زمینه‌ساز بروز موجی از فجایع سریالی و گسترده در همه ابعاد شد.

نیکولای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه نیز در تازه ترین سخنان خود گفته است که آمریکا و غرب مسئول خسارات وارده به افغانستان هستند و به جای اینکه همچنان به فکر بدتر کردن اوضاع در این کشور باشند، باید شروع به بازسازی افغانستان کنند.

برچسب ها: طالبان ، روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار