پرونده «منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان» به یونسکو در مراحل نهایی

مدیرکل میراث فرهنگی همدان از آماده‌سازی پرونده منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان برای ثبت در فهرست میراث جهانی خبر داد.

علی مالمیر گفت: تمرکز باستان‌شناسی همدان بر کشف محوطه‌های دوره مادهاست، پرونده «منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان» برای ثبت در فهرست میراث جهانی تا پایان بهار امسال به یونسکو ارسال می‌شود.

او گفت:  هگمتانه یکی از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی کشور است، با توجه به جایگاهی که استان همدان در تاریخ و تمدن کشور دارد و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نیز شناخته می‌شود، باید یک یا دو اثر از آثار تاریخی و باستانی این استان در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: برای ثبت یک آثار تاریخی در فهرست جهانی باید شرایط فنی و معیار‌های مد نظر یونسکو قابلیت جهانی شدن راداشته باشد.

ثبت جهانی هگمتانه به تنهایی به عنوان یک محوطه باستانی به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد. خوشبختانه این موضوع در وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گرفته و به صورت مکتوب اختصاص سهمیه سال جاری را به پرونده همدان ابلاغ کرده‌اند و پرونده مربوطه تهیه و در حال نهایی شدن است.

به گفته او مشکلات پرونده و مقدماتی که باید اجرایی شود نظیر حذف سازه‌ها از عرصه اصلی هگمتانه، ساماندهی و زیباسازی جداره‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌ها و مجموعه بازار و اقدامات مرمتی و تهیه طرح‌های لازم در دستور کار استان همدان قرار گرفته و بررسی‌های میدانی از عرصه پیشنهادی نیز توسط کارشناسان انجام شده است.

علی مالمیر گفت: پرونده «منظر تاریخ شهری از هگمتانه تا همدان» از زمان شکل گیری همدان در هگمتانه باستانی، هسته اصلی شهر همدان، بازار‌ها و آنچه اکنون به عنوان شهر همدان شکل گرفته را شامل می‌شود. درواقع نوعی روند تاریخی شکل گیری یک شهر از دوره باستان تاکنون که پابرجا باقی مانده و دارای حیات و نقش آفرین بوده، در این پرونده مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.