درآمد کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز به اظهارنامه مالیاتی ندارد

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشاغلی که میزان فروش آن‌ها در سال گذشته کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند.

سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص ظرفیت قانونی تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و تسهیل پرداخت مالیات برای مودیان مالیاتی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.


۱- با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذیربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم یعنی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

بدین ترتیب، همه اصحاب کسب و کار که در سال ۱۴۰۰ فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند.

سقف تبصره ماده ۱۰۰ پارسال حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. طبعاً مؤدیانی که میزان فروش آن‌ها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و باید نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

۲- به منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقرر شد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده تاکنون از آن‌ها در سامانه‌های سازمان تعیین شود.

این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه‌های کارتخوان متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید و فروش آن‌ها در گزارش‌های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی پارسال و سایر اطلاعات مرتبط است.

مؤدیان با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و با وارد کردن کد ملی خود می‌توانند ضمن مشاهده اطلاعات خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین شده اطلاع حاصل کرده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام کنند.

۳- با توجه به افزایش هزینه‌های مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، ضرایب فعالیت همه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ بر اساس آن محاسبه می‌شود، به طور معناداری تعدیل شد و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت. مع الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین شده ناخشنود باشند، همچنان می‌توانند به جای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.

۴- مشاغلی همچون بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌های اتومبیل، نمایندگی‌های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق العمل کاران که ادعا می کنند بخشی از مبالغ واریزی به حساب پوزهای آن‌ها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیه‌ها یا تشکل‌های صنفی مربوط به معاونت درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۲:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
مسخره کردید مردمو اون در امد فقط و فقط به درد مردهای قبرستون میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
یکی از دروغترین ه‌نهادهاست ریس یه چیز میگه کارمندان یه چیز دیگه واز خودشون یک قانون الراس میگیرند الان اسم الراس رو عوض کردند وفقط حرف خودشون هست پس فکر می‌کنید این همه کارخونه بازاری کم میاره از چیه من خودم به خاطر اینها مغازه رو دارم جمع میکنم تعمیرکار لوازم خانگی ریز هستم وخدمات پس از فروش پارس خزر خودشون میگن تعمیر گاه شامل نمیشه واز طرف دیگه اسمشو عوض می کنند و میگن شما عین نمایندگی وعاملیت فروش شامل هستی و مالیات هنگفت میخوان هرکسی هم خواست مدرک بدم زنده دل هستم اردبیل خدمات دارم داخل کوچه مغازه ۲۵ متری زیر خونه پدری هست پس دروغ نگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
نوش جونتون
این همه گرفتین معلوم نیست چی شد
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
نحوه محاسبه مالیات براساس تبصره ماده ۱۰۰ چگونه می باشد؟ کسی که ۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان فروش داشته است چقدر مالیات باید بدهد و بر چ مبنایی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
دروغ میگین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تیتر خبر غلط انداز!
این چه تیتری هست اخه؟
تا زیر ۴ میلیارد و هشتصد میتونن اظهارنامه عادی رد کنند، میتونن از تبصره ماده صد استفاده کنند. در هر دو صورت نیاز به مراجعه به کافی نت هست تا اینکار رو برای مودی انجام بدهند. از اونجا که مردم به تبصره ماده صد هم میگن اظهارنامه ماده صد، با این تیتر مردم به اشتباه میوفتن و فکر میکنم هیچ کاری نیاز نیست انجام بدن. این تیتر اشتباه رو عوض کنین و مردم رو به دردسر نندازین. اگر کسی نه اظهارنامه معمولی بده و نه از تبصره ماده صد استفاده کنه هم دارایی براش مالیات راسی صادر می‌کنه و هم مشمول جریمه عدم تسلیم اظهارنامه میشه. ولو درآمدش زیر ۳۶ میلیون باشه یا حتی شغلش معاف از مالیات باشه بازهم براش مالیات راسی و جریمه میبرن. من نمی‌دونم کی این تیتر رو زده. اما هر کی هست باعث ضرر و زیان کلی مودی شده. عوض کنین این تیتر رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
درآمد من ۱۵ میلیون در شش ماه رو مالیات گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چقدر چرندیات مینویسه دارایی
آخرش ما متوجه نشدیم
خودشونم نمیفهمن دارن چکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۴۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
خوب است برای روشن شدن ذهن مودیان هر هفته روسای آرایی به سوالات آنها جواب صحیح و قانع کننده بدهند نه اینکه فقط بخشنامه صادر کنید و آن هم مبهم برای مودیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
تیتر مررم فریبی این حرکت به معنای اخذ مالیات بیش تر از مودیانه هر چی در میاریم باید اهدا کنیم تا چند سال دیگ همه شرکت ها و صاحبان مشاغل به تورکیه مهاجرت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
یعنی ماهانه چقدر؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۸:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
در مورد سالی صحبت میکنید که کرونا تمام بازار را به رکود کشانده بود . من نمیگم کارمندها باید مالیات زیادی بدهند ولی اینکه در شرایط کرونا ، درآمد کسبه به خوبی گذشته یا حتی به خوبی کارمندها نباشه ، موصوع غیر قابل انتظاری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مالیات
۱۱:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
بازم که اشتباه میگین . ربطی به درآمد نداره. اگر کسی در سال مبلغی کارت کشیده باشه این درآمدش محسوب نمیشه. فروشش هست و این درحالیه که خریدش هم میبایست لحاظ بشه. پس درآمدش میشه فروش منهای خرید. باز هم اگر مطلب رو باید با جایی چک کنید حتما این کار رو انجام بدید.
Iran (Islamic Republic of)
مالیات
۱۰:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام ، چرا تیتر خبری تون خیلی اشتباهه. معافیت مالیاتی 360 میلیون ریال هست. عدد 4 میلیارد و 800 میلیون تومان مربوط به POS یا همون کارتخوان هست که اگر عدد درج شده در سامانه مالیاتی کمتر از عدد فوق باشد معاف محسوب میشوید یا همون سال قبل رو با بدون افزایش یا افزایش از قبل مشخص شده پرداخت مینماید . در صورتی که بیشتر از مبلغ کارتخوان باشه مودی میباست اظهارنامه عادی بزنه.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام در این خبر گفته نشده است که این رقم معاف از مالیات است بلکه گفته شده کسانی که تا این رفم درآمد داشتند می توانند مالیات خود را توافقی و بدون تسلیم اظهارنامه پرداخت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
مالیات ؟!؟!// اخه ادم عاقل و بالغ که مالیات نمیده
آخرین اخبار