مرگ «دیوید مک مایکل» افشاگر سیا در ۹۵ سالگی

کارشناس سازمان سیا که درباره اقدامات آمریکا برای کودتا در نیکاراگوئه افشاگری کرد، درگذشت.

به گزارش نیویورک‌تایمز، «دیوید مک‌مایکل» استاد تاریخ بود و برای سازمان سیا کار می‌کرد. او از کارشناسان سازمان سیا در آمریکای لاتین در اوایل دهه ۱۹۸۰ محسوب می‌شد. مک مایکل در سال ۱۹۸۱ زمانیکه «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا سکان دولت را به دست گرفت، شواهدی را به دست آورد مبنی بر آنکه رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با ایجاد یک نیروی نظامی محرمانه به نیکاراگوئه حمله کند.

نیویورک‌تایمز نوشت: مک مایکل که نگران تکرار کودتاهای تحت حمایت سیا در ایران، گواتمالا و شیلی بود سکوت خود را شکست و  و در سال ۱۹۸۳ از سیا استعفا کرد. او برای انجام تحقیقات با هزینه خود به نیکاراگوئه سفر  و با اعضای کنگره دیدار کرد و سرانجام در سال ۱۹۸۴ تمام داده های خود را در اختیار دو روزنامه‌ نیویورک‌تایمز و واشنگتن پست قرار داد.

 دولت آمریکا در آن زمان به افشاگری های او واکنش نشان داد و «جورج شولتز» وزیر خارجه وقت آمریکا گفت که مک مایکل باید در جهان دیگری زندگی کند و به نوعی او را تهدید کرد.

بر اساس این گزارش، زمانی که نیکاراگوئه در دادگاه جهانی در هلند، آمریکا را تحت پیگیرد قرار داد، مک مایکل به عنوان یک شاهد کلیدی شهادت داد. واشنگتن حاضر به مشارکت در این پرونده نشد و در سال ۱۹۸۷ در این پرونده شکست خورد. پس از آن دولت آمریکا از پرداخت غرامت های صادر شده از سوی  دادگاه خودداری کرد و نیکاراگوئه بعدا شکایت خود را پس گرفت.

مک مایکل سرانجام در تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت ماه) در خانه خود در «فرانت رویال» در ایالت ویرجینیا آمریکا در سن ۹۵ سالگی درگذشت و آلیسیا ویلیامسون،دخترش مرگ وی را تأیید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا = کودتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
۲۶ اردیبهشت مرده الآن خبردار شدید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
به درک واصل شد.
آخرین اخبار