پاپ فرانسیس: گندم سلاح جنگی نیست

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه گفت نباید از غلات به عنوان سلاح جنگی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد مسدود کردن صادرات گندم اوکراین بسیار نگران‌کننده است، زیرا زندگی میلیون‌ها نفر به ویژه در فقیرترین کشور‌ها به آن بستگی دارد.

او در این خصوص گفت: من از همه درخواست می‌کنم برای رسیدگی به این موضوع و برای تضمین حق جهانی تغذیه، تلاش کنند.

این اولین خطاب مستقیم پاپ فرانسیس در مورد بحران غذایی جهانی ناشی از جنگ است، اگرچه او همواره تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده است.

اوکراین ادعا می‌کند در تلاش است تا ذخایر عظیم غلات خود را از طریق زمین و دریا صادر تا از بحران غذایی جلوگیری کند اما روسیه نیز از سمت مقابل می‌گوید مین گزاری اوکراین در دریاها باعث شده این کشور نتواند غلات و گندم را به کشورهای مختلف برساند و درصورتیکه کی‌یف مین‌روبی کند مسکو نیز گندم و مواد غذایی را به دریای مدیترانه می‌رساند. 

سازمان ملل معتقد است بحران غذایی در حال بدتر شدن است. این سازمان تلاش می‌کند به توافقی برای رفع موانع صادرات غلات از اوکراین دست یابد.

تهاجم روسیه به اوکراین و محدودیت‌های مجازاتی غرب برای انزوای مسکو، قیمت غلات، روغن پخت و پز، کود و انرژی را افزایش داده است.

قیمت غذا و گندم روندی صعودی را در پیش گرفته است بطوریکه آمارها افزایشی چهل درصدی را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. همه جهان با بحران اقتصادی ویرانگری روبرو شده است. اگر بحران غذا در جهان روی دهد فاجعه‌ای ویرانگر خواهد بود و خطرناک‌تر از همه این که از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌شود همانطور که اعراب در سال ۱۹۷۳ از سلاح نفت استفاده کردند.

 چین، هند و روسیه از بزرگترین تولید کنندگان گندم هستند و آمریکا پس از آن‌ها قرار دارد. همه این کشور‌ها علیه آمریکا با یکدیگر متحد هستند یا دستکم با آمریکا نیستند. دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد غربی‌ها ما را محاصره و تحریم می‌کنند و با ما می‌جنگند و بعد می‌گویند امنیت غذایی به خطر افتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار