ورود آب آلوده به شورابیل مقطعی بوده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل گفت: منبع آب آلوده به دریاچه شورابیل ناشناس و میزان ورودی مقطعی بوده است.

فاضل عبدی در مورد انتشار فیلمی مبنی بر رهاسازی فاضلاب در دریاچه شورابیل گفت: فردای روز حادثه پس از اطلاع از موضوع گروهی از کارشناسان حفاظت محیط زیست اردبیل برای بررسی شرایط در محل حضور یافتند. با این وجود امکان نمونه‌برداری یا مشاهده از نزدیک در راستای جمع‌آوری شواهد لازم برای تعیین نوع و محل آلودگی رودخانه یا کانال ورودی شورابیل که به سد یامچی منتهی می‌شود، فراهم نشد و پرس و جوها نیز به نتیجه نرسید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل با بیان اینکه مدت زمان ورود آلودگی به دریاچه حدود نیم ساعت تا یک ساعت به درازا کشیده است، گفت: با توجه به شدت تیرگی آب آلوده، یک احتمال این است که تانکر حمل فاضلابی در آن محدوده نسبت به تخلیه اقدام کرده باشد.

به گفته او، از طرفی در آن تاریخ آب به مقدار زیادی در کانال رهاسازی شده بود که بر این اساس احتمال می‌رود در نتیجه شدت جریان، بخشی از لجن ته‌نشین شده در یک نقطه در نتیجه لگدمال شدن از سوی حیوانات سست شده و همراه آب به شورابیل سرازیر شده باشد.

عبدی با اشاره به اینکه کنترل محدوده دریاچه شورابیل همچنان ادامه دارد، می گوید: در صورت یافتن هر گونه شواهد قطعی در این زمینه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته او، دریاچه شورابیل با توجه به ویژگی‌های زیست محیطی و قرار گرفتن در درون محدوده شهری از اهمیت بسیار بالایی برای سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار است.

شورابیل به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری ایران از جاذبه‌های طبیعی اردبیل و جزو مناطق شکار ممنوع زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست است که بر اساس نتایج مطالعات زمین شناختی قدمت آن به پیش از دریاچه ارومیه می‌رسد.

این دریاچه با وجود امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی مانند قایق‌رانی، دو و میدانی، دوچرخه‌سواری، باغ وحش، اقامتگاه، شهر بازی و رستوران روزانه پذیرای شهروندان، گردشگران و ورزشکاران است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.