خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی ریزگردها به اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: خسارت ریزگرد‌های درون استانی به منابع زیستی و اقتصادی اصفهان در یک‌سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حسینعلی نریمانی گفت: از مساحت سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان‌های استان، یک میلیون و پانصد هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است، این کانون‌های بحرانی ریزگرد در سال ۱۳۹۸ به منابع زیستی و اقتصادی استان اصفهان ۱۲۸ میلیارد تومان خسارت زد.

به گفته او میزان خسارت این کانون‌ها به منابع زیستی و اقتصادی اصفهان اکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۹۰ درصد از این مبلغ در کانون‌های محور انارک به نائین و محور دشت سجزی به استان تحمیل می‌شود.

 برپایه مطالبات انجام شده کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان اصفهان در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ افزایش یافت و ۲ کانون جدید در شهرستان‌های گلپایگان و شهرضا شناسایی شد.

نریمانی می گوید اکنون شمار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان اصفهان از ۱۶ به ۱۸ کانون افزایش یافته است، ابراز داشت: در سایر مناطق استان نیز در سطح یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار مطالعات انجام شده که ۳۱۰ هزار هکتار آن تاکنون با نهال کاری، بذرپاشی، قلمه‌کاری، احداث بادشکن و تل رسوبگیر و مالچ‌پاشی تثبیت شده است.

به گفته او ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل و مقابله با بیابان زایی و ریزگرد‌ها درخواست کردیم که اگر در سفر رئیس جمهوری به اصفهان برای سال ۱۴۰۱ مصوب شود بخشی از این خسارت‌ها را می‌توان کنترل کرد.
منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.