کارشناس بیماری‌های غیر واگیر:

سلامت غده تیروئید در ضریب هوشی و رشد نقش اساسی دارد

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سلامت غده تیروئید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد.

فرزانه گشمردی گفت: غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن واقع شده یکی از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن بوده که با تولید هورمون‌های تیروئید سوخت‌وساز بدن را کنترل می‌کند.

او می‌گوید: بیماری‌های متعددی که در این غده بروز می‌کنند باعث اختلال در عملکرد آن شده و منجر به بروز علائم و نشانه‌های بالینی متعدد می‌شود.

وی کم‌کاری تیروئید نوزادان را مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان دانست و بیان کرد که کم‌کاری تیروئید نوزادان یک بیماری ارثی و مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان است، وضعیت بدنی نوزاد مبتلابه کم‌کاری تیروئید ممکن است هنگام تولد عادی یا بدون علامت (کودک با ظاهری سالم) باشد.

این کارشناس عنوان کرد که کاهش دمای بدن، عدم تمایل به خوردن شیر، بزرگی زبان، کبودی دست‌وپا، خشکی پوست و زردی بیش از سه روز را از علائم بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: هرچه ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان دیرتر تشخیص داده شود ممکن است علاوه بر عقب‌ماندگی ذهنی و علائم ذکرشده، عوارضی نظیر کوتاهی قد، لالی و کاهش شنوایی نیز افزوده شود.

او اختلالات تیروئیدی را در تمام سنین و هر دو جنس در جهان شایع دانست و توضیح داد: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان در کشور شیوع دارد و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روز‌های ۵-۳ تولد است همچنین این بیماری برای زنان باردار نیز در صورت عدم درمان آن می‌تواند در سلامت جنین و مادر نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس اعلام کرد مصرف بتادین برای ضدعفونی کردن در زنان باردار، می‌تواند بر تیروئید جنین اثر منفی بگذارد. همچنین کمبودید در غذای مصرفی روزانه می‌تواند باعث مشکلات تیروئید شود.

گشمردی  گفت: سلامت غده تیروئید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در دانش‌آموز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.