انگلیسی‌ها چه بلایی سر «پدر چای ایران» آوردند؟ + عکس

چای همیشه تاریخ در ایران کاشته نمی‌شد و گیلان همیشه پر از مزارع چای نبود.

پیش از چای در ایران نوشیدن قهوه رواج داشت و از دوره صفویه قهوه‌خانه‌ها در ایران زیاد شدند، اما در اواسط دوره قاجار چای که پیش از آن فقط مصرف دارویی داشت و عطار‌ها می‌دانستند چیست میان اشراف قاجار و بعد اقشار مردم محبوب شد و تا سال ۱۲۵۰ شمسی، دیگر ایرانی‌ها چای‌خور شده بود.

در دوره ناصری چند نفری رفتند که بوته چای را بیاورند و در ایران بکارند که موفق نبودند؛ کار، کار انگلیسی‌ها بود که تجارت چای هندی در ایران و خاورمیانه و اروپا دستشان بود و در انحصارشان بود و چای ایرانی را اصلا نمی‌خواستند رنگش را هم ببینند! اما بالاخره در عهد مظفری «محمدخان قاجار قوانلو» که کنسول ایران در هند بود وقتی دید که آب و هوای مزارع چای هند شبیه آب و هوای گیلان است به فکرش رسید که چای را به ایران بیاورد و نوشت: «می‌روم دنبال چای... ان‌شاءالله کسان دیگری هم در فکر رفع احتیاج سایر کالا‌ها باشند» و دلیل این کارش را هم نوشت: «علی‌التحقیق مبلغ ۱۰ کرور تومان [معادل ۵ میلیون تومان؛ هر کرور معادل ۵۰۰ هزار]برای خرید چای هر ساله از ایران خارج می‌شود. اگر همین مبلغ در مملکت بماند شاید جلوگیری از پریشانی و فقر و فاقه مملکت بکند».


بیشتربخوانید


وی ۳ هزار بوته و مقدار زیادی بذر چای به ایران آورد و در لاهیجان کاشت و افراد محلی را به پرورش بوته چای تشویق کرد. بعد از چند سال با همت و پیگیری وی بالاخره چای شد محصول وطنی و چای ایرانی هم به بازار رسید و لقب «کاشف‌السلطنه» هم از طرف مظفرالدین قاجار رسید و لقب «پدر چای ایران» هم از طرف مردم ایران رسید. اما بعد‌ها یک‌بار که به چین رفته بود تا انواع دیگری از بوته چای به همراه ماشین‌آلات کشت چای به ایران بیاورد در مسیر بوشهر به شیراز اتومبیلش به دره سقوط کرد.

پدر چای

البته باز هم کار، کار انگلیس بود؛ چون هنگام تدفین دیدند که در سرش جای گلوله است و البته هنگام تصادف یک مأمور انگلیسی هم همراهش بود که فقط زخمی شد و خیلی‌ها گفتند که، چون منافع انگلیس را به خطر انداخت برای جانش توطئه کردند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
این انگلیس واقعا مکار چطور کشوری به این کوچیکی تو گذشته اونهمه مستعمره داشته و بهشون حکومت میکرده سیاست هر چی که هست برای بقیه مضر بوده ولی برای خودشون که خوب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ما باید حواسمان باشد امروز بزرگترین دشمن در داخل خودمان است و آن دشمن دروغ نام دارد!
اینقدر به هم دروغ نگوییم که بیگانه دوست شود و دوست بیگانه!

خدایا خودت کمکمان کن!
-
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
انگلیسی های منحوس همواره بر ضد مردم ایران توطئه کرده اند حالا چرا باید یک عده به رسانه های معاند این روباه پیر اعتماد می کنند نمی دانم ولی مطمئنا اخباری که پخش می کنند جهت دارد و بر ضد منافع ملی ایران است حتی اگر به ان رنگ و لعاب زیبایی داده باشند
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
از انگلستان (بریتانیای کبیر سابق و بریتانیای صغیر فعلی!!) غیر از توطئه و جنایت هیچ در تاریخ نمانده.
الان هم به همان مسیر ادامه می‌دهد.
چند وقت پیش مستندی که ساخته خود خبرنگاران و رسانه های غربی بود نشان از گستردگی روابط نا مشروع تقریبا همه زنان و مردان خاندان سلطنتی انگلستان داشت. یعنی تقریبا اکثر ( اگر نگوییم همه!!!!) آنان نا مشروع هستند. و این کارهایی که اینها و شرکایشان مثل اسرائیل و آمریکا و فرانسه انجام می‌دهند ناشی از همین اصل است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خدا رحمتش کند .
در داخل مسئولان قدیمی افراد خوب مثل ایشان هم بودند .
نباید از حق و انصاف بگذریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا من تاریخ را که میخوانم بجز شاه و رده بالای دربار باقی اکثرا افراد بدی نبودن ! اکثرا نه حقوق نجومی داشتن نه مزایای عجیب بفکر کشور هم بودن حرص و طمع امروزه اصلا عجیب و غریبه!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
فعلا مافیای چای و خواص امروزه بیشترین ضربه رو به صنعت چای کشور میزنند (با قاچاق چای درجه 3و4 خارجی و زمین گیر کردن چای داخلی) . و شما از دویست سال پیش گزارش تهیه میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خب فک کنم این هم باید شهید حساب شود چون در حین انجام ماموریت به وطن توسط بیگانگان ترور شده. ( شهید محمد خان قاجار قوانلو )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
نظرات بیشتر تعصبی هست
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۱:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
کتابی مفصل در مورد ایشون چاپ شده به نام کاشف السلطنه پدر چای ایران توسط نشر سایه ، مطالعه ش میتونه جذاب باشه
Iran (Islamic Republic of)
مفتخری
۱۱:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چرا نقش خاتمی در ضربه به صنعت چای در تعطیلی سازمان چای را یادتان رفته
Iran (Islamic Republic of)
aa
۱۰:۳۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
یکبار که به چین رفته بود اتومبیلش در جاده بوشهر به شیراز به دره سقوط کرد؟ چطور ممکنه؟ مگه چین نرفته بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
امیری
۱۱:۵۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
نوشته در مسیر بوشهر به شیراز یعنی از چین برگشته به بوشهر و از بوشهر که به شیراز می رفته در دره سقوط کرده است. معلومه در راه بازگشت از چین بوده
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۲:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
نرفته‌ چین که همانجا بماند !!! برگشته از،طریق دریا . رسیده بندر بوشهر . که آن موقع پاتق انگلیس بود. بعد با ماشین اومده سمت شیراز که این حادثه یا توطئه انجام شده.
خیلی مشکل و پیچیده بود؟؟؟!!!!
-
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
در قدیم هواپیما نبودو از طریق بنادر کشتیرانی به کشورهای دور سفر می کردند ایشان حین مراجعت از چین در بندر بوشهر پیاده و از طریق جاده و شیراز قصد مراجعت به تهران داشته است
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۰۹:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ایرانی ها چای را هزاران سال می شناختند ولی چون می دانستند مضر است مصرف نمی کردند و بجای آن گیاهان مفید و مورد سفارش انبیا رواج داشت.
با گسترش چای توسط انگلیس هم بیمار شدیم هم نیرویی کاری صرف تولید این گیاه سمی شد و هم بهترین و حاصلخیزترین مزارع شمال کشور درگیر کشت چای و بی مصرف شد. سیاست بریطانیا یعنی این. اول استثمارت می کنه بعد که از یوقش بیرون اومدی خودت دخل خودتو می آری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
چین پس اشتباه میکرده از سالها پیش چای استفاده میکرده و هنوز هم میکنه عجب اشتباه سالیان درازی داره انجام میده شما نخبه ها باید برید چین شفاف سازی کنید مردم چین به شما نیاز دارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
ای کاش کتابی چاپ شود و مجموعه ای از این جنایات غربیها در ایران را با سند به اطلاع جوانان برساند
Canada
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
روباه ی مکار
800 سال هندی ها فارسی حرف میزدند
انگلیسی ها بعنوان تاجر وارد هند شدند و بعد کشور را مستمره کردند و به اندازه صد سال جواهرت ووو از هند بردند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
و تا کنون نیز این سنگ اندازیها در صنعت و پیشرفت ایران توسط نفوذیها و ایادی کشورهای خارجی در حال انجام است ، امیدوارم مردم کشورم به اون حد از آگاهی و شعور اجتماعی برسند که دیگر هیچوقت گرفتار دسیسه های شوم نشوند
آخرین اخبار