تحمیل هزینه ۱۰ برابر مالیات حاصل از مصرف دخانیات به حوزه سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میانگین سنی مصرف سیگار در بین زنان و مردان کاهش پیدا کرده است.

کمال حیدری گفت: باید مسائل خرده فروشی دخانیات بر طرف شوند. در ایران ۳٠ هزار میلیارد تومان مالیات از دخانیات حاصل می شود؛ در حالی که ده برابر این مبلغ در حوزه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بر حوزه سلامت هزینه تحمیل می شود.

حیدری گفت: متاسفانه مجوز‌های بی دلیل به اسم اشتغال داده می‌شوند. اموری مانند معطر کردن تنباکو سبب جذب بیشتر فرزندان به استعمال دخانیات می‌شود. هر وقت ما در زمینه افزایش مالیات ورود کرده ایم، متاسفانه به اسم قاچاق کار مناسبی انجام نشده است. دخانیات سبب تولید گاز‌های گلخانه‌ای شده و ضربه‌های بدی به محیط زیست وارد می‌ کند.

به گفته وی در جهت کاهش عرضه و تقاضا اقدامات خوبی انجام شده است. میانگین سنی مصرف سیگار در بین زنان و مردان کاهش پیدا کرده است؛ اما استعمال قلیان به شدت افزایش داشته است. ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها و سفره خانه‌ها غیر قانونی است و این موضوع باید پیگیری شود.

آیا وزارت بهداشت پیگیر کار‌های مبارزه و کنترل دخانیات است؟

محصولات رها شده دخانی سموم داشته و سبب ایجاد ضربه به محیط زیست و حتی سلامتی افراد می‌شوند. همکاری بین بخشی باعث موفقیت بیشتر می‌شود. سالیانه ۶٠ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می‌کنند.

آیا وزارت بهداشت پیگیر مصوبات است؟

پول مالیات بر دخانیات به وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور داده نشده است. ایران کم‌ترین میزان مالیات بر دخانیات را در دنیا می‌گیرد. امیدوارم دبیرخانه کنترل دخانیات تشکیل شود.

حیدری گفت: بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه آبله میمون آموزش داده شده اند. ۸۵ درصد از افرادی که واکسن زده اند در برابر این بیماری ایمن هستند. در خصوص بیماری آبله میمون نه نفر مشکوک بودند که پنج نفر قطعا پاسخ تستشان منفی است. جواب آزمایش چهار نفر بعدی هنوز آماده نشده است.

به گفته وی ۳۲٠ مورد در کل دنیا که بیشتر در اسپانیا و پرتغال بوده به بیماری هپاتیت کودکان مبتلا شدند که خود به خود درمان شده اند.

او گفت: مسمومیت‌های غذایی در این فصل‌ها وجود دارند و به طور کلی وزارت بهداشت پیگیر همه موارد است. برخی دانشجویان خوابگاه ها دچار مسمومیت غذایی شده اند که ویروسی نبوده است. شایعه پراکنی نشود، ویروس جدید شیوع نیافته است.

به گفته حیدری یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت پیگیری بیماری‌های مزمن و غربالگری‌ها به خصوص سرطان‌ها است. پزشک خانواده اهداف برنامه ششم توسعه است و سعی داریم طرح پزشک خانواده را شروع کرده و پرونده الکترونیک سلامت را تا امسال توسعه بدهیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.