اختصاص هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال بودجه محرومیت زدایی فارس

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس گفت: یک هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای محرومیت زدایی و کمک به اجرای برخی طرح‌های عمرانی در این پنج شهرستان اختصاص یافت.

حسین حسین زاده گفت: این میزان اعتبار با رایزنی نماینده مجلس و خارج از اعتبارات اختصاصی و یا پیش بینی شده در بودجه استانی بوده و از محل اعتبارات ملی برای رفع محرومیت در مناطق روستایی و کمک به طرح‌های ورزشی، آموزشی، بهداشتی و آبرسانی بوده است.

او گفت: این مبلغ ظرف یک سال و نیم گذشته برای رفع محرومیت و توسعه این شهرستان‌های حوزه انتخابیه اختصاص یافته است که سهم دوشهرستان لارستان و جویم افزون بر ۵۴۰ میلیارد ریال بوده است.

این نماینده مجلس گفت: بسیاری از پروژه‌های مربوط به حوزه‌های زیربنایی، بهداشت، فضا‌های ورزشی، برق رسانی، آبرسانی و سایر بخش‌های خدماتی به ویژه در سطح روستا‌ها و مناطق محروم از همین میزان اعتبارات محرومیت زدایی تامین و هزینه شده است.

او گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده ۲۰ مدرسه و ۹خانه بهداشت با صرف این میزان اعتبار تنها در شهرستان‌های لارستان و جویم ساخته و یا مراحل اجرای آن‌ها تکمیل خواهد شد.

 حسین زاده گفت: عملیات ساخت و تکمیل برخی از پروژه‌ها با اعتبارات اختصاص یافته آغاز شده و مابقی پروژه‌ها نیز در آینده نزدیک انجام می‌شود.

نماینده مردم لارستان، گراش، خنج، اوز و جویم در مجلس همچنین گفت: ظرف دو سال گذشته رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل بودجه مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای شهرستان‌های حوزه انتخابیه اختصاص یافت.

او گفت: مبلغ ۲۵۰ میلیار ریال در سال ۱۴۰۰ بود که بخش عمده‌ای از این اعتبار هزینه شده و به همین میزان اعتبار نیز در اوایل سال جاری به این شهرستان‌ها اختصاص یافته که بر اساس برنامه تا پایان سال برای برخی طرح‌های نمیه تمام ورزشی و یا ساخت مدرسه و حوزه بهداشت هزینه خواهد شد.

حسین زاده گفت: البته خیرین و نیک اندیشان خطه لارستان و شهر‌های جنوبی فارس همواره یک پای ثابت در اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی در منطقه بوده اند و در حوزه ورزش نیز با مشارکت فعال زمینه ایجاد شور و نشاط و امیدواری در منطقه را فراهم می‌کنند که باید قدر آن‌ها را بیشتر دانست.

او گفت: بدون مشارکت خیرین و نیک اندیشان و همراهی و همدلی مردم در شرایطی که دولت‌ها همواره با محدودیت‌های منابع مالی مواجه هستند اجرای طرح‌های عمرانی در بخش‌های مختلف ممکن نبوده است.

رئیس کمیه نفت و انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های و رویکرد‌های مهم وزارت نفت در تخصیص این منابع ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی و امید در بین جوانان به ویژه با اجرای طرح‌های ورزشی است که به خوبی ظرف دو سال گذشته تاکنون تحقق یافته است.

هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه گازرسانی

این نماینده مجلس همچنین گفت: ظرف سال‌های گذشته نیز رقمی افزون بر هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه گازرسانی و در سطح شهر‌ها و روستا‌های مختلف شهرستان‌های جنوبی سرمایه گذاری انجام شده که برخی از طرح‌های مهم در این مناطق یا افتتاح شده و یا آماده بهره برداری است و این مهم همواره یکی از خواسته‌ها و مطالبات جدی مردم این خطه بوده است.

حسین زاده گفت: گاز رسانی به شهر بیرم انجام شده است و گازرسانی به عماد شهر و ۱۴ روستای بخش صحرای باغ با رقمی افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیار ریال آماده افتتاح است و پروژه‌های گازرسانی به بخش‌های جویم و بناوریه و روستا‌های تابعه آن‌ها نیز با پیشرفت فیزیکی بالا در حال نهایی شدن است.

او گفت: گاز رسانی به برخی روستا‌های شهرستان گراش که همواره از دغدغه‌ها و خواسته‌های جدی آن‌ها بوده نیز ظرف همین دو سال گذشته انجام شده است.

تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به پروژه چهارخطه لار-جهرم- بندرعباس

حسین زاده یکی از اقدام‌های مهم بودجه‌ای برای اجرای طرح‌های مهم و کلان در سطح منطقه را تخصیص مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق ماده ۵۶ از سوی بانک ملی به جاده ملی بار- جهرم و بندرعباس عنوان و گفت: بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی مرحله نخست آن هم پرداخت شده است.

او گفت: با توجه به پروژه‌های سنگین حوزه راه در سطح کشور و محدودیت منابع اعتباری دولت استفاده از روش‌های نوین مالی و فایناس خارجی و به ویژه ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یکی از اولویت‌های مهم وزارت راه برای پروژه‌های بزرگ راهسازی است.

حسین زاده گفت: بر همین اساس و با تلاش‌ها و پیگیری‌های وافری که برای برای توجیه فنی و اقتصادی و اهمیت محور جهرم - لار - بندر عباس صورت گرفت، موافقت‌های لازم برای ورود بانک ملی برای تامین مالی ٢ هزار میلیارد ریالی دراین پروژه طریق انجام شد.

او به روند اجرای طرح چهارخطه لار- جهرم- بندرعباس اشاره و گفت: ٢٠٤ کیلومتر از طرح احداث باند دوم این محور در حوزه اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار دارد که تاکنون احداث باند دوم در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است.

حسین زاده گفت: هم اکنون با رویکرد حذف نقاط پرحادثه، اجرای باند دوم و ارتقای این محور از حالت دو خطه به چهار خطه در مقاطع پرتصادف و یا دارای تصادف این حوزه، مجموعاً به طول ١٢٢ کیلومتر عملیات اجرایی آن به پیمان رفته و در دست اجرا است.

او گفت: بر اساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی لارستان از اوایل شروع عملیات اجرایی این پروژه و تا دو سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر این طرح چهرخطه و زیر بار ترافیک رفت.

حسین زاده گفت: در طول این دوسال و تا هفته دولت سال جاری ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر از این پروژه به اتمام خواهد رسید و زیر بار ترافیک می‌رود.

او گفت: همچنین قرار است تا در آینده‌ای نزدیک نیز عملیات اجرایی بخشی از محور لار- بندرعباس و با اعتباری افزون بر چهار هزار میلیارد ریال آغاز شود.

این نماینده مجلس گفت: بدون شک این میزان اعتبارات اگر چه جوابگوی نیاز‌ها، مسایل و مشکلات انباشت شده در منطقه نیست، اما در چنین شرایط سخت و خاص اقتصادی، فشار تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های شدید منابع مالی دولت و البته تبعات اقتصادی که کرونا نیز تحمیل کرده قابل تقدیر است.

حسین زاده، ضعف محسوس زیرساخت‌ها در حوزه‌های راه، آب و مخابرات را از عمده چالش‌ها و مشکلات مردم در شهرستان‌های چهارگانه لارستان، خنج، اوز و گراش دانست و گفت: ما همچنان معدقدیم که محرومیت مردم این منطقه باحدود ۱۹ هزار کیلومتر مربع و ۱۹ درصد مساحت استان فارس و داشتن بسیاری از ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه انرژی، معادن و ظرفیت‌های تاریخی زینبده نیست.

او، بر ضرورت همدلی، همفکری، هم افزایی و همگامی همه نخبگان، دلسوزان، معتمدین، متنفذین محلی از هر طیف و جناح و منطقه در سطح شهرستان‌های چهارگانه را راهبرد اساسی برای آبادانی، رونق و رفع موانع، چالش‌ها و محرومیت‌های منطقه لارستان در شرایط کنونی دانست و گفت: دامن زدن به اختلاف‌ها و نگاه‌های تنگ و کوتاه منطقه‌ای آفت توسعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار