تنوع گردشگری کاشان با گنجینه‌های تخصصی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: پنج گنجینه (موزه) تخصصی شهرستان، از جاذبه‌های ارزشمند کمتر مورد بازدید قرار گرفته گردشگران است.

احمد دانایی‌نیا گفت: گنجینه ملی کاشان، گنجینه مردم شناسی بزرک، گنجینه گلاب در قمصر، گنجینه اسباب بازی و عروسک و موزه منوچهر شیبانی پنج گنجینه فعال و قابل بازدید در شهرستان کاشان استت.

او می‌گوید: ۲ گنجینه در کاشان ملی و مشارکتی است و سه گنجینه دیگر توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

به گفته او، گنجینه‌ها، نقش فعال و بسزایی در انتقال مفاهیم فرهنگی و تاریخ را دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: فصل گلابگیری فرصت مناسبی است تا گردشگران علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی کاشان از گنجینه‌های تخصصی شهرستان نیز دیدن کنند.

پیش بینی راه اندازی ۴ گنجینه تخصصی دیگر

دانایی‌نیا گفت: با توجه به قابلیت‌های کاشان در عرصه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک موزه‌های تخصصی شهرستان نیز با عناوین موزه‌های تاریخ عکاسی کاشان، مس، فرش، سنگ و موزه باستان شناسی تاسیس شود.

او می‌گوید: برنامه مدونی برای ایجاد و راه‌اندازی گنجینه‌های مردم شناسی در دستور کار قرار دارد که حوزه گردشگری اقداماتی برای تامین هزینه طرح‌های مطالعاتی و مکان سنجی روستا‌های هدف گردشگری در حال تدبیر دارد.

موزه‌ها و آداب و رسوم

مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز گفت: گنجینه ملی کاشان واقع در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین شامل سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است که بازدید از هر کدامش می‌تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

حجت‌الله ناصحی‌پور گفت: گنجینه مردم شناسی بزرک نیز تنها موزه شهرستان کاشان در معرفی آداب، رسوم و آلات و ادوات مربوط به زندگی مردم منطقه، دارای بیش از ۵۰۰ اثر شناسنامه دار و اشیایی از دوره‌های گذشته از ادوات نساجی سنتی تا صنایع دستی که برخی از این صنایع دستی هنوز پابرجا است.

او می‌گوید: همچنین گنجینه ادوات گلابگیری و اسناد مرتبط واقع در خانه تاریخی ذاکری‌ها در شهر قمصر یکی از غنی‌ترین مراکزی است که قرن‌ها تاریخ گلابگیری قمصر به روایت اسناد تاریخی و اشیاء موزه‌ای، تفکر علمی، هوشمندانه، خلاقانه و دانش بومی و سیر تکاملی سیستم‌های گلابگیری را به ترتیب تقدم و تأخر تاریخی به نمایش می‌گذارد.

به گفته او، گنجینه اسباب بازی و عروسک نیز از بخش خصوصی در خانه تاریخی واقع در محله سلطان امیر احمد راه‌اندازی شده است که نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین عروسک‌ها، اسباب بازی‌ها و عروسک‌های خیمه شب بازی مربوط به دوران قاجار را جمع‌آوری کرده است.

ناصحی‌پور گفت: گنجینه منوچهر شیبانی (دوست و استاد سهراب سپهری) نیز در خانه تاریخی کاج کاشان واقع در محور شاخص گردشگری شامل وسایل شخصی و سبک‌های متفاوت نقاشی‌های شیبانی اهدایی از سوی همسرش، پری شیبانی (صبحی) به مجموعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.