بیشتر دارو‌ها در داروخانه‌های خراسان رضوی موجود است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از وضعیت قابل قبول موجودی دارو در داروخانه‌های خراسان رضوی خبرداد.

ناصر وحدتی گفت: جهت هماهنگی‌های اجرایی در حوزه غذا و دارو نیازمند همفکری‌های لازم در راستای خدمت بهتر به مردم هستیم که همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که اکنون در حال برگزاری است، در این راستا صورت می‌گیرد.

او گفت: در حال حاضر وضعیت دارو قابل قبول بوده و بیشتر دارو‌های مورد نیاز مردم در داروخانه‌های خراسان رضوی موجود است.

اصلاح سیاست‌های ارزی حوزه دارو

محمد اسماعیلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور با حضور ۶۳ معاون غذا و دارو در این دانشگاهها، برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان غذا و دارو در حوزه‌های مختلف مانند غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها و فراورده‌های گیاهی و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و سامانه‌های سلامت محور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

او گفت: همچنین در این همایش طرح‌های کلان سازمان غذا و دارو مانند اصلاح سیاست‌های ارزی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، توسعه سلامت غذا و نیز موضوع ارتقای ابر سامانه "تیتک" و زیرسامانه‌های مرتبط با آن بحث و بررسی می‌شود.

طرح دارورسانی به درب منازل بیماران خاص بزودی در کشور

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طرح دارو رسانی به درب منازل بیماران خاص با هدف ارتقای کیفیت خدمات در حوزه تامین داروهای این بیماران مانند بیماران پیوندی، تا پایان خرداد امسال در کشور عملیاتی خواهد شد.

او گفت: تامین پایدار ۴۰۰ قلم داروی اساسی و حیاتی بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، هنر یک دولت این است که داروهای اساسی را به صورت پایدار برای اینگونه بیماران تامین کند و حتی دارو را به درب منزل آنان برساند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت دارو متاثر از تورم است و همیشه قیمت‌گذاری دارو کمتر از تورم عمومی کشور بوده است، یکی از اقدامات امسال ما این است که در راستای اصلاح قیمت‌ها که هر ساله به واسطه تورم سالانه انجام می‌شود، اصلاح قیمت دارو طوری صورت گیرد که در سال ۱۴۰۱ مردم با نسخه پولی را پرداخت ‌کنند که سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌کردند و تفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت و از شرکت‌های تولیدکننده دارو نیز حمایت شود.

دارایی گفت: همچنین امسال نظارت‌ها در سطح عرضه، نحوه ارائه خدمات، چرخه تامین دارو و ملزومات پزشکی در سطح بیماران سرپایی و بستری توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای جلوگیری از احتکار و سودجویی تشدید خواهد شد و همچنین شرکت‌های پخش دارو را گسترده خواهیم کرد تا جلوی قاچاق دارو به خارج از کشور و نیز جلوی احتکار و گران فروشی احتمالی دارو گرفته شود.

او گفت: شرکت‌هایی که در نظام توزیع اخلال ایجاد کنند طبق قانون برخورد می‌شود، ما منکر بازار سیاه دارو نیستیم، اما با هر موردی که مشاهده شده است، طبق قانون برخورد کرده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.