علی باقری در دیدار با دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا:

حضور ناتو در افغانستان، راهبردی ترین درس برای منطقه ماست

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: راهبردی‌ترین درس تاریخ ۲۰ سال گذشته منطقه ما، حضور و عملکرد غربی‌ها و ناتو در افغانستان است.

علی باقری در دیدار با اتتوره سکوئی با اشاره به زمینه‌های مشترک رایزنی و همکاری در موضوعات منطقه‌ای، خواستار اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمن شد و گفت: راهبردی‌ترین درس تاریخ بیست سال گذشته منطقه ما، حضور و عملکرد غربی‌ها و ناتو در افغانستان است؛ این امر به خودی خود حاکی از آن است که ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یک‌جانبه‌گرایی و نظامی‌گری برآمده از آن نمی‌گذرد.

اتتوره سکویی دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران،  با تمجید از اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از جمله در میزبانی از پناهندگان افغانستانی نسبت به ادامه کار مشترک با هدف تقویت ثبات و امنیت در افغانستان ابراز امیدواری کرد.

گفتنی است، پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، نخستين کشوری که به عنوان مأمن طالبان و گروه‌های حامی القاعده مورد هجوم نيروهای ائتلاف غرب به سرکردگی آمريکا قرار گرفت، افغانستان بود.

پس از آن، در سال ۲۰۰۳، ناتو عملا فرماندهی نيروهای بين المللی حاضر در افغانستان را بر عهده گرفت.

ایتالیا نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور داشت.

بنا به آمار وزارت دفاع ایتالیا، در ماموریت افغانستان ۵۰ هزار سرباز ایتالیایی به صورت نوبتی خدمت کرده اند که از این تعداد ۵۳ سرباز ایتالیایی در جنگ افغانستان کشته و ۷۲۳ تن دیگرشان زخمی شده اند.

۹ تیر پارسال در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان و خروج نیروهای ناتو و آمریکا از این کشور، ایتالیا نیز پس از آلمان اعلام کرد که روند خروج نیروهایش از افغانستان تکمیل شده و آخرین سربازانش به خانه بازگشته اند. به این ترتیب این کشور عضو ناتو ماموریت نظامی ۲۰ ساله اش را در افغانستان پایان بخشید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار