کسینجر: جنگ در اوکراین تا دو ماه دیگر متوقف نشود، از کنترل خارج می‌شود

وزیر امور خارجه سابق آمریکا تایید کرد کشور‌های اروپایی نباید بگذارند درگیری در اوکراین طولانی و اتحاد میان چین و روسیه محکم‌تر از پیش شود.

«هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در اجلاس داووس گفت درگیری اوکراین با روسیه باید تا دو ماه دیگر پایان یابد وگرنه از کنترل خارج می‌شود.

به گزارش شبکه آرتی، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سخنرانی ویدئو کنفرانسی خود در جمع نخبگان غربی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: فرصت کوچکی برای پایان دادن به درگیری مسلحانه در اوکراین و یافتن راه حل صلح وجود دارد. فراتر از آن، روسیه ممکن است برای همیشه از بقیه اروپا جدا و به متحد دائمی چین تبدیل شود.

دیپلمات کهنه کار ۹۸ ساله درباره بحران اوکراین گفت: مذاکرات برای صلح (بین روسیه و اوکراین) باید ظرف دو ماه آینده یا بیشتر آغاز شود.

کیسینجر از مجریان برجسته رویکرد سیاست واقعی در روابط بین‌الملل است - که منافع عملی کشور‌ها را بر مواضع ایدئولوژیک آن‌ها ترجیح می‌دهد.

او تایید کرد حدود هشت سال پیش، وقتی بحران اوکراین با یک کودتای مسلحانه در کی یف آغاز شد، از تبدیل شدن اوکراین به یک کشور بی طرف و اینکه «پلی بین روسیه و اروپا باشد تا اینکه خط مقدم گروه‌ها در اروپا باشد» حمایت کرده بود اما کی یف در عوض، عضویت در ناتو را به عنوان یک هدف راهبردی دنبال و راه را برای خصومت‌های کنونی هموار کرد.

این دیپلمات گفت: غرب باید این تصویر بزرگتر را در نظر و به یاد داشته باشد که «روسیه برای ۴۰۰ سال بخشی اساسی از اروپا بوده است. اروپا باید مراقب باشد تا روسیه به اتحاد دائمی با چین سوق داده نشود».

وزیر امور خارجه اسبق و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به تشدید درگیری بین چین و آمریکا متحده اشاره کرد و گفت: دو کشور اکنون یکدیگر را به عنوان تنها رقیب استراتژیک خود در صحنه جهانی می‌دانند. رقابت تسلیحاتی بین این دو کشور یک سناریوی نگران کننده برای کل جهان است.

گردهمایی این هفته در داووس جدیدترین مجمع بین‌المللی بود که از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دعوت شده بود تا از جانب کشورش مسایل را مطرح کند. وی در سخنرانی خود خواستار ارسال سلاح بیشتر برای کی یف و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شد. زلنسکی مدعی شد که مسکو علاقه‌ای به مذاکره صلح ندارد.

روسیه بار‌ها گفته است که این اوکراین بود که مذاکرات صلح را پس از پیشرفت‌هایی در استانبول در اواخر ماه مارس متوقف کرد. مسکو پس از ناکامی اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه مینسک که اولین بار در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت مسکو جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت، در اواخر فوریه به کشور همسایه خود حمله کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام ،

آه هنری ،
همیشه که نباید حرف تو پیروز شود ،
بگذار یک دفعه هم ما بمب اتم ها را امتحان کنیم ،

کارآگاه درک .
آخرین اخبار