معاون هماهنگ کننده ارتش:

در آینده نزدیک رزمایش بزرگ پهپادی داریم

امیر سیاری گفت: در پهپادها به نقطه‌ای رسیدیم که علاوه بر تامین نیاز های خود می توانیم نیاز پهپادی سایر کشورها را نیز بر طرف کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش شامگاه یکشنبه (اول خرداد) در برنامه صف اول شبکه خبر سیما پیشرفت ارتش در حوزه پهپادی را سریع و مناسب دانست و گفت: توانمندی امروز پهپاد ما به جایی رسید که می‌توانیم نیازمندی‌های هر کشوری که از ما پهپاد بخواهد را تأمین کنیم این نشان دهنده یک جهش بسیار بالاست و ما می‌توانیم امروز ادعا کنیم که می‌توانیم نیاز خودمان را برطرف کنیم و اگر نیاز باشد نیازهای سایرین را نیز تأمین کنیم.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، مهر ۱۳۹۹ بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به‌عنوان یکی از بندهای معاهده برجام لغو شد تا باعث شود ایران خرید و فروش تسلیحات دفاعی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد و در این زمینه‌ رایزنی‌های جدی با برخی کشورها انجام دهد.

چند روز پیش نخستین صادرات پهپادهای ایرانی با حضور سردار باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح اتفاق افتاد که طی آن کارخانه ساخت پهپادهای ابابیل۲ در تاجیکستان افتتاح شد.

پیش از این نیز تصاویری از پهپادهای ایرانی در اختیار کشورهایی مانند ونزوئلا و اتیوپی منتشر شده بود اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی خبر فروش و یا افتتاح کارخانه ساخت پهپادهای ایرانی در یک کشور خارجی منتشر نشده بود.

امیر سیاری در ادامه این برنامه همچنین با اشاره به رزمایش بزرگ پهپادی که در آینده برگزار خواهد شد گفت: ما باید متناسب با فناوری روز توان پهپادی خود را ارتقا دهیم و این اتفاق در حال افتادن است امروز توان و فناوری نیروهای مسلح بسیار بالا است و آنچه امروز شما می‌بینید که در رزمایش‌ها به کار گرفته شده است تمام آن بر اساس دانش بومی بوده است و قطعاً رزمایش‌ها در امتحان این محصولات نقش بسیار مهمی دارند، به عنوان مثال در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، یگان‌های پهپادی توان و کارآمدی خودشان را به خوبی نشان دادند عرصه واقعی است که ما توانمندی‌ها و تخصص‌های مختلف و در آن به کار می‌گیریم.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به توانمندی یگان‌های پهپادی ایران نوشته بود ایران از بسیاری از کشورهایی که دو یا سه برابر بیشتر برای امور دفاعی هزینه می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری تولید می‌کند.

گفتنی است، نیروهای ارتش از انواع پهپادها از جمله کمان ۲۲ و کمان ۱۲، مهاجر، آرش، ابابیل و سایر پهپادها تولید شده و در نیروی زمینی، هوایی، دریایی و همچنین نیروی پدافند هوایی بهره می برند و این پهپاد توان انجام رزم هوایی و عملیات‌های شناسایی را دارند که تعدادی از آنها در رژه ۲۹ فروردین به نمایش گذاشته می‌شوند.

آمریکا و همپیمانش در طول ۴۰ دهه گذشته به شکل های گوناگون از ارائه کوچکترین قطعات مورد نیاز و هرگونه خدماتی به ناوگان هوایی نیروهای مسلح خودداری کردند.

اما متخصصان داخلی با پشتیبانی شرکت های دانش بنیان وطنی این نقیصه را جبران کردند و توانسته اند انواع جنگنده ها و هواپیمای ترابری نظامی را در تعدادی قابل توجه بازسازی و اورهال کنند.

برای نمونه اخیرا جنگنده رهگیر F۱۴ پس از صرف ۳۹هزار نفر ساعت تلاش متخصصان پایگاه هوایی اصفهان به رده عملیاتی بازگشت.

امیر سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در این باره گفت که علاوه بر عملیاتی کردن این جنگنده، توانستیم تجهیزات و رادار این هواپیما را هم بروز کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
یکی از اعضای سپاه ترور شده،شمام فقط رزمایش؟!آقا ترور در برابر ترور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
جواب اتش اتش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
قانع شدم ممنون از پاسختون دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
راست میگه جواب آتش:
ایول بابا خوب اومدی، دم شما گرم هست.
شما بزرگ مایین، ما کوچیک شماایم، هر چقدر میخوای بزن.
اینا هست جوابشون.
داداش شما حرف نزنی نمیگن نمیتونی حرف بزنی. اگه نمیتونی حرف بزنی حداقل ساکت باش.
Iran (Islamic Republic of)
یه آدم
۲۰:۲۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
از اون روز تا حالا بعد شاید دو سه هفته فک نکنم روز بدون انفجار رو تجربه کرده باشن.
فارغ از انفجار ها، و حمله موشکی به مقرشون، حمله پهپادی چند روز پیش به خودرو حامل فرمانده یگان ترور موساد و انتقال مستقیمش به جهنم، و مجروح شدن تعدادی از همراهاش، کشته شدن دو تن از افسران عالی رتبه موساد در ابوظبی و... اینا چیزایین که فقط درز کردن. خدا داند دیگه چه چیز هایی بوده که بایکوت شده
آخرین اخبار