روسیه هراسی جدید غرب،

رایزنی انگلیس و متحدانش درباره ارائه سلاح‌های ناتو به مولداوی

وزیرخارجه انگلیس اعلام کرد همراه با هم‌پیمانانش در گیمان ناتو درحال بحث درخصوص ارسال سلاح به مولداوی هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی گاردین، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور گفتگو‌ها با متحدان بین المللی را درباره ارسال تسلیحات مدرن به مولداوی برای محافظت از این کشور در مقابل روسیه آغاز کرده است.

تراس خاطر نشان کرد وی به دنبال این است که مولداوی که در جنوب غربی اوکراین واقع شده است، به «تسلیحات استاندارد ناتو» مجهز شود. مولداوی در حال حاظر عضو ناتو نیست و این نگرانی وجود دارد که ممکن است پس از جنگ اوکراین، مولداوی هدف بعدی روسیه باشد.

لیز تراس در مصاحبه با تلگراف گفت: «من می‌خواهم شاهد باشم که مولداوی با (تسلیحات) استاندارد ناتو مجهز شود. این تصمیمی است که ما با متحدان خود در حال اتخاذ آن هستیم».

انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان درباره امضای نوعی ضمانت امنیتی برای اوکراین به منظور ادامه ارائه تسلیحات و پشتیبانی در دراز مدت گفتگو‌هایی انجام داده اند.

اوایل ماه جاری در پی اظهارات یک فرمانده روس درباره اهداف بعدی «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، مولداوی سفیر روسیه را احضار کرد.  وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای در این باره نوشت:‌‌‌ «این اظهارات بی‌اساس بوده و با مواضع فدراسیون روسیه در قبال حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری مولداوی در مرزهای بین‌المللی این کشور تناقض دارد».

منطقه ترانس نیستریا که در همسایگی جنوب اوکراین است سال‌هاست که می‌خواهد به فدراسیون روسیه بپیوندد. این کشور که بخشی از قلمرو مولداوی به شمار می‌رود در سال ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد و پس از وقوع یک جنگ خونین داخلی سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری جدید خودخوانده‌ای را تشکیل داد، هر چند که این اقدام تاکنون از سوی هیچیک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
7891
۰۳:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
روسیه پیشروی کرد ناتو عقب نشینی کرد. اکراین بدست روسیه افتاده.
آخرین اخبار