برقراری تجارت چمدانی برای مرزنشینان کرمانشاه

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه خواستار برقراری تجارت چمدانی برای مرزنشینان کرمانشاه با ساز و کار جدید شد.

غفار محمدی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰ قلم کالای وارداتی مجاز داریم که مرزنشینان می‌توانند در واردات آن نقش بسزایی داشته باشند، گفت : اگر بتوان بخشی از این کالا‌ها را از طریق تجارت چمدانی مرزنشینان تامین کرد، هم به معیشت این قشر و هم به تامین کالا‌های وارداتی مورد نیاز کشور کمک می‌شود.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه هم کنون عمده کالا‌های وارداتی یعنی چیزی نزدیک به ۹۰ درصد از بنادر جنوب کشور و با لنج‌های بزرگ وارد می‌شود و قیمت تمام شده آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت مناطق مرزی است.

این کالا‌ها گاهی از بندر تا بازارچه‌های مرزی می‌آید و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد، اما اگر مرزنشینان بخواهند این کالا‌ها را وارد کنند با چالش مواجه می‌شوند.

باید شرایطی فراهم شود که تعاونی‌های مرزنشینی و مرزنشینان استان کرمانشاه هم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، آماده‌ایم ساز و کار مناسبی برای واردات این کالا‌ها در قالب تعاونی‌های مرزنشینی ارائه کنیم.

در نظر گرفتن عوارض ۳۰، ۴۰ درصدی و یا واردات با ارز ۳۰ هزار تومانی برای مرزنشینان صرفه اقتصادی ندارد و باید روش دیگری برای تسهیل روند واردات تعیین شود.

به علاوه اگر قرار باشد برای واردات کالا ثبت سفارش و... هم انجام شود روند کار بسیار دشوار خواهد شد و باید ساز و کار جدیدی جایگزین این فرآیند‌ها شود.

تجارت چمدانی نقش مهمی در اشتغال و معیشت مردم مرزنشین دارد، تقاضا داریم استاندار کرمانشاه به این موضوع ورود کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.