سی ان ان: دیدار احتمالی بایدن و بن سلمان قریب الوقوع است

در سایه اختلافات ریاض و واشنگتن، رسانه‌های غربی از احتمال دیدار بایدن و بن سلمان در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند.

سی‌ان‌ان گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ممکن است ماه آینده برای اولین بار با یکدیگر دیدار کنند، که نشان‌دهنده تغییری در روابط ریاض و واشنگتن پس از یک دوره تنش است.

مقامات فعلی و سابق آمریکا گفتند که دولت بایدن در حال مذاکره با سعودی‌ها در خصوص ترتیب دادن یک ملاقات حضوری در جریان سفر‌های خارجی بایدن هستند. این منابع اشاره کردند که «عربستان سعودی در حال حاضر ریاست شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد، بنابراین هرگونه دیداری بین بایدن و بن سلمان احتمالاً همزمان با نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خواهد بود».

سی ان ان با اشاره به اینکه ممکن است موضوع سعد الجابری مشاور امنیتی سابق عربستان در دستور کار مذاکرات دو هیئت باشد، خاطرنشان کرد: «در گذشته، دیدار سران آمریکا و عربستان می‌توانست یک موضوع عادی تلقی شود، اما اکنون این امر نشان دهنده یک تغییر بزرگ به دلیل تنش اخیر در روابط است.»

بسیاری از مقامات سعودی بر این باورند اگر جو بایدن بخواهد اختلافات با سعودی را کنار بگذارد باید در نخستین گام به عربستان سفر کند، اما طرف آمریکا چنین چیزی را بسیار سخت می‌داند، زیرا با سفر دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش مقایسه خواهد شد حال آن که ترامپ با استقبال بسیار گرم دربار و مقامات سعودی مواجه شد و از طرفی اگر بایدن بخواهد سفری انجام بدهد، مجبور خواهد بود با محمد بن سلمان خوش و بش و با او مصافحه کند و انتشار چنین تصاویری دلیل آشکاری بر این خواهد بود که بایدن نیز خطا‌های ولیعهدی سعودی را به رسمیت می‌شناسد.

اختلافات عربستان و آمریکا به خصوص پس از آن که ریاض با افزایش تولید نفت بعد از افزایش قیمت‌ها در سایه بروز جنگ بین روسیه و اوکراین مخالفت کرد، بیشتر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار