صفری:

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای خودکفایی در حوزه مواد اولیه دارو به کشور کمک کنند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به واردات ۱.۴ میلیارد دلاری مواد اولیه دارو اشاره و از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور خواست که برای خودکفایی در این حوزه به کشور کمک کنند.

دکتر مهدی صفری در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: در وزارت خارجه کمیته‌ای متشکل از معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت صمت تشکیل دادیم که در مورد نیاز‌های صادراتی باهم بحث و تبادل‌نظر کرده و سفرا و نمایندگی‌ها را موظف می‌کنیم که تولیدات دانش‌بنیان را باید بازاریابی کنند.

او گفت: این تکلیف ما نیست که شرکت‌های دانش بنیان را بشناسیم بلکه وزارت صمت و معاونت فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان را  در دسته‌بندی پنج، چهار، سه و دو ستاره به ما معرفی می‌کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تاکنون  ۴۵۰ شرکت به ما اعلام کردند که ما در سایت وزارت خارجه بارگذاری کردیم و سفرای خود را موظف به بازاریابی کردیم.

صفری گفت: ما به سفرا اعلام کردیم که اگر بتوانید دو یا سه کالای دانش‌بنیانی را در کشوری بازاریابی کنید ما خانه نوآوری را در آن کشور راه‌اندازی می‌کنیم مثل کنیا، ازبکستان و ارمنستان و دنبال این هستیم که خانه نوآوری را در مکزیک و اکوادور و کشور‌هایی که فضای دانش‌بنیانی ما را بپذیرند راه‌اندازی کنیم، در آسیا نیز کانون خودمان را اندونزی گذاشته‌ایم.  

او گفت: وظیفه ما در وزارت امور خارجه این است که از طریق نمایندگی‌ها کالا‌های شما را بازاریابی کنیم، اما این کالا‌های دانش‌بنیانی باید قابل ارائه و قابل بازاریابی باشد، در نیجریه پروژه‌ای بین ۲ تا ۳ میلیارد در زمینه کار‌های سی ان تی و نانو گرفته‌ایم.

صفری گفت: اکثریت کار وزارت امور خارجه روی کار اقتصادی تمرکز داده شده است و تاکید ما روی صادرات و واردات چند منبعی است.

او گفت: ۸۵۰ میلیون دلار مواد اولیه دارو شیمیایی از هند و ۵۵۰ میلیون دلار مواد اولیه دارو از چین وارد می‌کنیم و با توجه به ظرفیت بالایی که پتروشیمی‌های ما دارند ما به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم که با پیدا کردن فرمول، این مواد را در کشور تولید کنیم.

این مقام مسئول گفت: ما در دارو‌هایی بایویی ۹۰ درصد نیازمان را تامین و به روسیه و آفریقا نیز صادر می‌کنیم، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و وزارت بهداشت بیشترین ارزبری را دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در جهت خودکفایی نیاز‌های آن‌ها فعالیت کنند.

صفری گفت: اولویت نیاز‌های ما مواد اولیه دارو‌هایی شیمیایی است که ۱.۴ میلیارد دلار هزینه می‌کنیم و اولویت بعدی کود و سم در حوزه کشاورزی است.

او با اشاره به اینکه در یک ماه و نیم گذشته ۱۰۰ هزار روس به ارمنستان رفتند و ۴ هزار شرکت آی.‌ای در این کشور ثبت کرده‌اند، گفت: ما در وزارت خارجه آمادگی داریم که به شرکت‌های آی. تی برای حضور در ارمنستان کمک کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار