اصلاح قیمت دام زنده با اصلاح نظام یارانه

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه گفت : با اصلاح نظام یارانه‌ها قیمت دام زنده باید اصلاح شود، زیرا قیمت خوراک مورد نیاز دام به شدت افزایش داشته است.

ایرج نوری گفت : قیمت جو و ذرت که خوراک اصلی دام محسوب می‌شود کف گمرک به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده که با هزینه حمل و نقل و انبار با قیمت حدود ۱۴ هزار تومان به دست دامداران می‌رسد و این درحالیست که پیش از این قیمت این محصولات نزدیک به ۱۷۰۰ تومان بود.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه از سوی دیگر سایر محصولاتی که گاهی به عنوان خوراک دام زنده استفاده می‌شود از جمله کاه نیز به دلیل شرایط خشکسالی دچار کمبود و افزایش قیمت شده است.

در چنین شرایطی نمی‌توان توقع داشت در حالیکه با افزایش چند برابری قیمت خوراک دام مواجهیم، اما قیمت دام زنده همان کیلویی ۷۰ هزار تومان قبل بماند، با این قیمت‌ها تولیدکنندگان حدود ۵۰ درصد در ضرر هستند.

حتی اگر قیمت هر کیلو دام زنده به ۱۰۰ هزار تومان هم برسد، باز هم مقداری در ضرر خواهیم بود.

اگر قیمت دام زنده به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برسد قیمت نهایی آن برای مصرف کننده بین حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان خواهد بود.

اصلاح قیمت دام زنده بسیار ضروری است، زیرا در سال‌های اخیر قیمت دام متناسب با سایر اقلام افزایش نداشته است، برای مثال قیمت چهار سال پیش دام زنده کیلویی ۲۲ هزار تومان بود و در آن زمان جو را کیلویی ۸۰۰ تومان می‌خریدیم، اما اکنون قیمت جو به کیلویی۱۴ هزار تومان رسیده و توقع می‌رود قیمت دام زنده ثابت بماند

از سوی دیگر قیمت مرغ دو برابر شده، ولی قیمت دام ثابت مانده است.

با این روند دیگر تولید برای دامداران صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اگر قیمت دام زنده اصلاح نشود با کمبود و افزایش قیمت مضاعف مواجه می‌شویم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار