اخذ پیوست پدافندغیرعامل برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اردبیل

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری اردبیل گفت: اخذ پیوست پدافندغیرعامل برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی دولتی و بخش خصوصی الزامی است.

علیرضا علیپور گفت: همه دستگاه‌های اجرایی دارای پروژه عمرانی و مجریان طرح‌های اقتصادی ملزم به اخذ پیوست پدافند غیرعامل و لحاظ آن در نقشه اجرایی خود هستند.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری اردبیل در اولین جلسه کارگروه حمل ونقل و جابجایی کمیته پدافند غیرعامل استان تامین زیرساخت‌ها در جامعه را برای مقابله با بحران‌های احتمالی ضروری دانست و گفت: پدافند غیرعامل تنها مختص مسائل نظامی نیست بلکه در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز نقش کاربردی داشته و رعایت آن می‌تواند در ایمن سازی جامعه و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی تاثیرگذار باشد.

علیپور از فعالیت ۱۱ کارگروه در زیرمجموعه شورای پدافند غیرعامل استان خبر داد و گفت: کارگروه‌های تهدید و امنیت، حقوقی و قضایی، سازمان جهاد کشاورزی، امنیت و دفاع غیرعامل، زیستی، کالبدی و زیربنایی، انرژی و تامین نیاز‌های ضروری، امور فرهنگی و اجتماعی، مشارکت مردمی، سایبری و الکترونیک، خدمات و امداد و نجات و حمل ونقل و جابه جایی از جمله کارگروههاست و لازم است هر دستگاه اجرایی مطابق وظایف خود برنامه‌های جامع برای پدافند غیرعامل تدوین کند.

او با بیان اینکه با انجام اقدامات صورت گرفته در جایگیزینی راهکار‌های پیش بینی شده هیچ مشکلی در تامین انرژی مردم استان از جمله آب، برق، گاز، سوخت و مایع نفتی در مواقع بروز بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی وجود نخواهد داشت گفت: استان ما با برخورداری از راه خروجی به استان‌های همسایه گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی برای تردد و امدادرسانی در زمان بروز حادثه ندارد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری اردبیل تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان را در ۵ جلد با هدف احصاء کلیه دارایی‌های این استان یادآورشد و گفت: این سند که با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مرتبط در استان تدوین شده موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت در حوزه‌های مختلف، اصلاح نقاط آسیب پذیر و افزایش تاب آوری و پایداری استان در برابر تهدید‌ها و بحران‌های احتمالی اجرا می‌شود.

علیپور می‌گوید: پروژه‌های عمرانی دولتی و بخش خصوصی در ۴ گروه عادی، حساس، مهم و حیاتی تقسیم بندی می‌شوند که بیشتر طرح‌های اردبیل شامل دوگروه حساس ومهم هستند.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل نیز به اهمیت پدافند غیرعامل دربی اثر کردن خطرات اشاره کرد و گفت: در راستای برنامه‌های پدافند غیرعامل تمام راه‌ها و ابنیه فنی استان از نظر سطح بندی بررسی و جایگزینی مسیر‌های مورد نظر در دستور کار است.

کلیم اله وثوقی شناسایی و سطح بندی زیرساخت‌های مواصلاتی، جاده ها، شریان‌های حیاتی و پل‌های مهم در استان و همچنین تهیه طرح پدافند غیرعامل مربوط به هریک از آنها، پیش بینی، جانمایی، طراحی و احداث زیرساخت‌های حمل ونقل متناسب با طرح تخلیه و اسکان اضطراری شهر‌های استان بخصوص استان‌های مرزی، تعیین نقش دستگاه‌های ذیربط در آن برای شرایط اضطراری ناشی از تهدیدات و اقدامات دشمن و تمرین و رزمایش آنها، طراحی و پیش بینی لازم به منظور استفاده چند منظوره از فضا‌های موجود در شبکه حمل و نقل شهر‌ها بعنوان پناهگاه و جان پناه در شرایط و بحران ناشی از جنگ وهمچنین نظارت برحسن اجرای وظایف محوله دستورالعمل‌های ابلاغی در حوزه پدافند غیر عامل را از مهمترین وظایف این اداره کل در شورای پدافند غیرعامل عنوان کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.