تاثیر زیاد حمایت تغذیه‌ای در روند درمان کودکان سرطانی

حمایت تغذیه‌ای از کودکان مبتلا به سرطان بخش کلیدی درمان است.

غذایی که مصرف می‌کنیم تاثیر زیادی بر سلامت عمومی ما دارد، به ویژه در هنگام بیماری، غذا فقط یک ماده برای مصرف نیست، بلکه سوختی برای بدن است.

شکی نیست که غذا‌هایی که ما تهیه می‌کنیم و افرادی که پشت میز ناهار خوری هستند در ایجاد عادات غذایی به خصوص در کودکان تأثیر می‌گذارد. این امر به ویژه برای کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا حمایت تغذیه‌ای از کودکان سرطانی بخش کلیدی درمان برای مقابله با اثرات سوء تغذیه و بهبود سلامت کودک است.

پرشکان تأکید کرده اند که یک رژیم غذایی متعادل به جلوگیری از کاهش وزن کودک در نتیجه درمان سرطان کمک می‌کند، که به نوبه خود منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تحمل درمان می‌شود.

در صورتی که کودک قادر به غذا خوردن نیست، باید از روش‌های دیگری برای اطمینان از تداوم تغذیه مناسب از طریق لوله یا وریدی استفاده کرد. برنامه تغذیه یک بیمار سرطانی، کودک، با بزرگسالان متفاوت است، زیرا تغذیه کودک به خاطر این که در مرحله رشد است و در حین بیماری بخشی از عناصر غذایی خود را در حین بیماری از دست می‌دهد، بسیار مهم است.

دستورالعمل‌ها و هشدار‌ها

پزشکان می‌گویند وظیفه ما ارائه دانش و دستورات مهم در مورد تغذیه کودکان مبتلا به سرطان است که این موارد به شرح زیر است:

۱- پرهیز از ارائه غذای مورد علاقه کودک به او هنگام شروع علائم درمان مانند استفراغ و حالت تهوع تا کودک در طول دوره درمان از آن غذا متنفر نشود و این تنفر تا بعد از درمان ادامه یابد.

۲- توجه به این نکته که هنگام دریافت درمان سرطان، ایمنی کودک ضعیف می‌شود و در نتیجه در برابر میکروب‌هایی که معمولاً او را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند آسیب پذیر است؛ بنابراین غذا باید شسته و قطعه قطعه شود تا میکروب‌ها از لایه بیرونی به قسمت داخلی آن حرکت نکنند.

۳- علی رغم تحقیقات انجام شده در مورد ادرار شتر و شیر شتر و کشف فواید آن‌ها مانند سیتوتوکسین برای برخی از انواع سرطان، مضرات آن بیشتر از فواید آن است. بنابراین، از دادن مخلوط شیر و ادرار شتر به کودکان مبتلا به سرطان برحذر باشید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به IBD را افزایش دهد که در نتیجه درمان را به دلیل نیاز به توقف و مدیریت خود عفونت به تاخیر می‌اندازد؛ بنابراین استفاده از شیر پاستوریزه شتر را فقط برای افراد بالای دو سال توصیه می‌کنیم.

۴- موارد منع مصرف و تغییرات مجاز در طول دوره درمان بر اساس پاسخ کودک به درمان، عوارض ناشی از درمان و نتایج آزمایش خون مشخص می‌شود.

۹ نکته مهم برای کودکان سرطانی و خانواده‌های آن‌ها

پزشکان توصیه‌های مهمی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آن‌ها دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

۱ - مشاوره با متخصص تغذیه.

۲- حتما وعده‌های غذایی متعادل داشته باشند.

۳- برای جلوگیری از حالت تهوع یا استفراغ به کودک وعده‌های غذایی کوچک بدهید.

۴- از خوردن غذا‌های تند پرهیز کنید.

۵- همیشه دهان را مرطوب و تمیز نگه دارید تا زخمی ایجاد نشود.

۶- لزوم تداوم آبرسانی به بدن با مراجعه به متخصص جهت تعیین میزان آب مورد نیاز کودک.

۷- رعایت رژیم غذایی کشور‌های حوزه مدیترانه ترجیح داده می‌شود، زیرا دارای درصد بالایی از آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.

۸- تلقین عادات سالم به کودکان در سنین پایین مانند تغذیه مناسب و حرکت بدنی.

۹ - با پیروی از عادات سالم و مشارکت دادن آن‌ها در آشپزی برای القای مفاهیم سالم، الگوی فرزندان خود باشید.

منبع: القبس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار