شیراز میزبان نخستین همایش ملی "ترویج فرهنگ ایثار و شهادت"

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از برگزاری نخستین همایش ملی " ترویج فرهنگ ایثار و شهادت" در چهارم خردادماه امسال به میزبانی این دانشگاه و با همکاری اداره حفظ نشر و آثار دفاع مقدس در استان خبر داد.

محمدرضا قائدی در نشست خبری هدف از برگزاری این همایش را در مرحله اول آشناسی جوانان، دانش آموختگان جوام ععلمی و کسانی که تجربه حضور در جبهه ایثار و شهادت را نداشتند با مقوله شهادت و روحیه ایثار و از خود گذشتگی شهدا، ایثارگران و جانبازان والا مقام کشور و الگو برداری از سیره زندگی این بزرگان عنوان کرد.

او گفت اولین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که توسط دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همکاری اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، روز چهارم خرداد برگزار خواهد شد، با تشکیل شورای سیاست گذاری و کمیته علمی همایش متشکل از مسئولین استانی و چهره‌های بر ترعلمی دانشگاه‌های مختلف کشور که در زمینه ایثار و شهادت تخصص علمی دارند، کار خود را از مهر ماه سال گذشته آغاز کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: در راستای برگزاری این همایش تفاهم نامه‌ای با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام‌منعقد شده و همچنین سامانه همایش‌های علمی کشور (سیویلیکا) در راستای نمایه سازی مقالات دریافتی و پذیرفته شده همایش، فعالیت خواهد کرد.

قائدی گفت: برای امکان انعکاس مقالات این همایش تفاهم نامه‌ای نیز با نشریه «سیاست گذاری محیط شهری» در راستای چاپ مقالات برتر همایش با تایید داوران در شماره‌های ویژه این فصلنامه علمی دانشگاه آزاد داسلامی واحد شیراز منعقد شده است.

قائدی با اشاره به ۳ محور سخرانی کلیدی، افتتاحیه همایش و ارائه مقالات برتر گفت: از متخصصان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به صورت استانی و ملی دعوت می‌شود تا چشم انداز و سند راهبردی داشته باشیم.

او از ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: این مقالات در ۲۰ محور توسط جمعی از اساتید دانشگاه داوری شده است.

سرتیپ دوم پاسدار کوشکی جهرمی نیز در این نشست با اشاره به اینکه فارس پیش قراول در زمینه دفاع مقدس است، گفت: استان فارس با ۲۷۰ هزار ایثارگر رتبه سوم کشور، ۴۲ هزار جانباز رتبه دوم، بیش از ۱۵ هزار شهید رتبه پنجم و ۲۲۰۰ آزاده رتبه هفتم کشور را به خود احتصاص داده است.

او  ضمن اشاره به ضرورت آموزش خانواده‌ها و توجه به نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: اگر زنان همسران و فرزندانی را تربیت نکرده بودند چنین اتفاقی رخ نمی‌افتاد و امروز رزمندگانی که در مقابل استکبار قدعلم کردند متاثر از فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس گفت: همه این موارد فوق تکلیف ما را بیشتر کرده است تا نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان فارس و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی فارس در تاریخ ۴ خردادماه برگزار کنیم.

کوشکی با تصریح بر اینکه "فرهنگ" اعتقاد، ارزش و هنجار‌های سبک زندگی است، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت ترکیبی از فرهنگ ایرانی است که در دفاع مقدس جنگ با آموزه‌های دینی و ادبیات الهی و تاسی از اهل بیت و فرهنگ عاشورا ترکیب شد و که پس از دفاع مقدس بجای اینکه فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم، آن را پاس بندی کردیم.

این مقام مسئول گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی مردم با مسئولان همکاری کردند و این پیروزی و مقابله امام (ره) در مقابل استکبار به دلیل حمایت‌های مردمی بود.

کوشکی با بیان اینکه دشم در تلاش است مقاومت ما را کمرنگ نشان دهد، گفت: در بیانیه گام دوم اساسنامه حیاتی برای توسعه نقش انقلاب اسلامی است که مورد تاکید حضرت آقاست و تا کنون هویت ایرانی و اسلامی توسط مردم حفظ شده است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس در این جلسه ضمن توصیه به اصحاب رسانه برای مطالعه "کتاب پیشرفت ۴۰ سال کشور"، تاکید کرد: ارزش‌ها، فرهنگ‌ها، اعتقادات، بارو‌ها و هنجار‌ها همگی بایستی حفظ شود و وقتی مردم در شرایط سخت و تحریم در میدان هستند مسئولان نیز مجبور هستند در میدان قرار بگیرند.

او، مردم را مدافعان اصلای انقلاب و نظام اسلامی دانست و گفت: مدافعا حرم بزرگترین آئینه عبرت رو به روی دیدگان ماست که امروز امنیت و آسایش برای کشور حاصل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار