حذف یارانه‌ها مطرح نیست /هدفمندی یارانه اصلاح اقتصاد معیوب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها، یارانه حذف نمی‌شود و فقط فرایند پرداخت یارانه تغییر می‌یابد.

رضا افلاطونی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: یک تصمیم اساسی و انقلابی گرفته شد که قانون مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنند که مورد تاکید و تایید همه اقتصاددانان است و مجلس هم این قانون را تصویب کرد و دولت هم موظف به اجراست.

وی افزود: در طرح جدید حذف یارانه حذف نمی‌شود فرایند پرداخت یارانه از کالا به پرداخت یارانه به افراد و اشخاص تغییر پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: وقتی یارانه به کالا پرداخت می‌شد، سیستم بازرسی و نظارتی علیرغم فعالیت، نمی‌توانست بر این رویه معیوب نظارت کامل داشته باشد چراکه تفاوت یک کالای یارانه‌ای با غیریارانه‌ای بسیار زیاد بود.

افلاطونی افزود: دولت تصمیم گرفت نظام و فرایند پرداخت یارانه را از کالا به شخص تغییر دهد که زیرساخت‌های آن اماده و در حال اجراست.

وی اضافه کرد: نظام اقتصادی سالم و صحیح که قدرت رقابت بین المللی و تولید محصولات باکیفیت داشته باشد خالی از یارانه است که ما با پرداخت یارانه رویه معیوبی داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: تصمیم اصلاح فرایند پرداخت یارانه‌ها واقعا یک حرکت انقلابی است، وقتی یارانه به کالا پرداخت می‌شود خریدار قدرت انتخاب ندارد و مجبور است کالا هرچه باشد خریداری کند.

افلاطونی افزود: وقتی یارانه از کالا به شخص منتقل شود فروشنده نمی‌تواند الزام به فروش هر کالای بی کیفیتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: نظام صحیح بازار نظام عرضه و تقاضاست. یارانه این نظام را به هم میزند و قطعا روی کیفیت کالا و قدرت رقابت افراد موثر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت:وقتی یارانه قطع شود رقابت سالم‌تر می‌شود و تولید کننده قدرت رقابت واقعی پیدا می‌کند و الزاما باید کالایی تولید کند که کیفیت خوبی داشته باشد.

افلاطونی افزود: سیاستگذاری‌های کلی دولت نه فقط برای کالا‌های یارانه‌ای قبلی بلکه برای نظام بازار خواهد بود که سود معقولی را نصیب فروشنده کند.
وی اضافه کرد: اقدام یک دولت الزاما ساخت و ساز یک برج نیست، زیرساخت یک کشور را اصلاح کردن می‌تواند اقدام بزرگ دولت قلمداد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: این اقدام دولت سیزدهم یک اقدام ارزشمند است، قطعا آثار و ثمرات زیادی در آینده خواهد داشت هرچند به صورت مقطعی ممکن است سختی‌هایی به مردم و تولیدکنندگان داشته باشد مثل یک بیمار که نیاز به عمل جراحی دارد که در آینده بتواند به زندگی عادی ادامه دهد.

افلاطونی افزود: نتایج این اقدام قبلا در جلسات مختلف با تولیدکنندگان و صاحبنظران بررسی شده است، خط مرزی نباید در راستای پیشرفت کشور بین دولت، تولیدکننده و مردم تصور کنیم.

وی اضافه کرد: سازوکار‌هایی که دولت برای این مورد در نظر گرفته چند موضوع باید اتفاق بیفتد. در درجه اول دغدغه ما تامین کالا‌های اساسی مردم است که سازوکار‌های آن دیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت:در فروردین سه میلیون و ششصد هزار جوجه ریزی انجام شده است که به نوعی رکوردشکنی در قزوین محسوب می‌شود وه در آینده هیچ دغدغه‌ای برای مردم نخواهد بود.

افلاطونی افزود: به عنوان مجموعه جهادکشاورزی باید هر دو طرف قضیه را ببینیم، پس دغدغه وجود کالا را نداریم، خالی شدن موقت کالا‌ها از قفسه‌ها یک بار روانیست وگرنه هیچ کمبودی نیست.

وی اضافه کرد: دومین دغدغه ما تامین نهاده برای تولیدکننده است، با اصلاح یارانه‌ها تولیدکننده با کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد که با پرداخت تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان از طریق بانک کشاورزی جبران خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در قزوین ۷۰ درصد تولید کشاورزی دست ۳۰ درصد بهره برداران است، بنابراین تولیدکنندگان ما عمده تولیدکننده و رتبه دار کشوری هستند در اکثر محصولات کشاورزی ما رتبه‌های یک تا یازده کشوری را داریم.

افلاطونی افزود: یک بخش دیگر از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی و بخش دیگر توسط دامدار کارت جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی کاملا آماده است، اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات هم که بین ۴ تا ۱۸ درصد است جبران خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: بحث هدفمند سازی یارانه‌ها از سال قبل مطرح شد، اما باتوجه به آماده نبودن برخی زیرساخت‌ها عملیاتی نشد.

افلاطونی افزود: در استان قزوین طبق برآورد تولیدکنندگان بخش دام که بیشترین یارانه را استفاده می‌کردند ۶ هزار میلیارد تومان نیاز به تسهیلات دارند.

وی اضافه کرد: در این زمینه مکاتبات انجام شده و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وعده داده اند که این مبلغ تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت:مهمترین جنبه عدالت در یارانه‌ها، تولیدکننده به جایگاه واقعی در بازار رقابت می‌رسد و در کیفیت محصولات کشاورزی و فرآوری محصولات هم به سمت بهترشدن خواهد رفت.

افلاطونی افزود: با اجرای این طرح اقتصاد هم واقعی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بحث تولید محصول یک نظارت حاکمیتی ست، اما مهمتر از آن نظارت مصرف کننده است که کالای باکیفیت را خریداری کند. ما شبکه نظارت را به چند شکل دیده ایم. یکی از آن نظارت‌های هوشمند جهادکشاورزی استان نسبت به بازار است، نظارت هوشمند بر نانوایی هاست که یکی از این نظارت هاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با دستور استانداری برای رفع مشکل کمبود نان ۱۴ نانوایی از امشب دو شیفت فعال خواهند بود و آدرس آن‌ها به صورت عمومی اعلام شده است.

وی گفت: ۴ دستگاه نانوایی سیار هم بریا مواقع ضرئری پیش بینی شده است که به صورت ۲۴ ساعته فعال باشند.

افلاطونی افزود: ذخیره سارزی گندم خوب است و از اوایل تیر برداشت گندم شروع می‌شود و هم اکنون بخشی از نیاز استان از خوزستان خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: درصد کمی از افراد هستند که آرد را قاچاق می‌کنند که با آن‌ها هم برخورد قانونی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.