در آیین افتتاحیه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

بسیاری از غرفه داران هنوز نشانی غرفه هایشان را نمی‌دانند

مراسم افتتاحیه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار شد که بسیاری از از غرفه داران هنوز نشانی غرفه هایشان را نمی‌دانستند.

 

 

مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای تهران بدون رئیس جمهور افتتاح شد، پیش از این قرار بود ریاست جمهوری در مراسم حاضر شود.


بیشتربخوانید


مصلای تهران در ۹۰ هزار مترمربع میزبان ناشران و علاقه‌مندان به کتابخوانی است. مخاطبان از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب می‌توانند از نمایشگاه کتاب بازدید کنند. همچنین سایت نمایشگاه به صورت ۲۴ ساعته امکان خرید برخط کتاب را برای مخاطبانش فراهم کرده است. قرار بود نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سی امین دوره اش به پیکره اصلی خود برسد، اما همچنان هم به آن نرسیده است. در نمایشگاه کتاب تهران با یک فروشگاه به معنای واقعی مواجهیم، هرچند در کنار آن نشست‌هایی برگزار می‌شود. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

برخی از ناشران به خاطر حفظ و پاسداشت کتابفروشی‌های محلی از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب انصراف دادند تا سیل مشتریانی که می‌خواهند از کتابفروشی‌های محلی بازدید کنند، روانه نمایشگاه بین المللی کتاب نشوند. از چند روز قبل که تازه برای غرفه‌ها فراخوان دادند ناشران بازه زمانی کوتاهی برای ارسال آدرس نشرشان داشتند از این رو نتوانستند آدرس نشرشان را در پیام‌ها درج کنند. خیلی‌ها نمی‌دانند نشانی غرفه هایشان کجاست. بازدید کنندگان از فردا تا ۳۱ اردیبهشت می‌توانند از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدیدکنند.

صلاحی، کارشناس حوره کتاب می‌گوید: متاسفانه برخی ناشران پس از زمان ثبت نام، برای گرفتن غرفه اقدام کردند. در مجموع غرفه‌ها شکل گرفته است یک اتفاق خوبی که رخ داده این است که هر روز ۱۴ نشست داریم. عمده این نشست‌ها از طریق ناشران و نهاد‌ها پیشنهاد شده بود. به عبارت دیگر ناشر یا هر غرفه دیگری برای برگزاری نشست تقاضا داده است و معاونت فرهنگی نگفته باید این نشست‌ها را برگزار کنند. خود ناشران در ساختار فرهنگی نمایشگاه سهیم هستند. البته ممکن است این دوره از برگزاری نمایشگاه هم نارسایی داشته باشد.به هرحال این رویداد ادبی پس از دو سال برگزار می‌شود.

متاسفانه نظمی که انتظار داشتیم در افتتاحیه شاهد باشیم وجود ندارد. بسیاری از غرفه‌های ناشران خالی است و هنوز غرفه‌ها آماده نشدند. در نشست خبری مسئولان وعده داده بودند غرفه‌ها تا روز افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آماده می‌شود. متاسفانه ناشران در تکاپو هستند برای اینکه غرفه هایشان را بچینند. آدرس غرفه‌ها مشخص نیست برای همین مخاطبان نمایشگاه کتاب نمی‌دانند چه کتابی از کجا تهیه شود. حدود نیم ساعت از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می گذشت و مراسم افتتاحیه هنوز آغاز نشده است. بسیاری از ناشران تنها کتاب هایشان را جا به جا می‌کنند. در این میان اسکلت بندی غرفه‌ها در شبستان برپاست. اسم برخی غرفه‌ها مشخص است و در بالای برخی غرفه‌ها اسمی دیده نمی‌شود. البته این مسئله ای است که در دوره سی و دوم برگزاری نمایشگاه بین املللی کتاب تهران هم شاهد آن بودیم. 

اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دیر انجام شد. بنابه گفته برخی خبرنگارانی که به مصلای تهران رفته بودند در زمینه پیداکردن محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با مشکل مواجه شدند. از سوی دیگر پارکینگ اختصاصی که هر دوره به خبرنگاران اختصاص داده می‌شد تا بتوانند راحت‌تر به نمایشگاه بیایند. در این دوره به آن ها  اختصاص داده نشد.

در مراسم افتتاحیه  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: امروز بعد از گذشت دو سال موفق شدیم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برپا کنیم. شاید چند ماه پیش که در ستاد کرونا در پی اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه بودیم، این سوال را مرتب می‌شنیدیم که کرونا اجازه می‌دهد، نمایشگاه برپا شود. محتاطانه و به شرط مجوز را گرفتیم. در اسفند ماه هم تردید جدی وجود داشت  مبنی بر این که شرایط بیماری فضای برگزاری نمایشگاه را به ما می‌دهد. امروز این بیماری به خفیف‌ترین شکل خود درآمده است، این فرصت برای برگزاری باشکوه بزرگترین جشنواره فرهنگی کشورمان یعنی  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراهم شده است.

بنا به گفته محمد مهدی اسماعیلی، بیش از ۹۰ هزار مترمربع در اختیار نمایشگاه قرار گرفت. به عبارت دیگر می‌توان گفت تمام فضای مسقف در اختیار نمایشگاه قرار گرفت. می‌خواستیم در دوره سی و سوم برگزاری نمایشگاه کتاب فصل ممیزه بیشتری داشته باشیم. کرونا درس‌هایی به ما داد  و فرصت‌هایی برای ما ایجاد کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مجازی نمایشگاه اشاره کرد. بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب در دوره قبلی نمایشگاه کتاب فروخته شد. از ۲ هزار و ۹۰۰ روستا و بیش از ۲۰۰ شهر خریدار کتاب داشتیم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را در  نمایشگاه کتاب تهران لازم دانستیم از این رو همزمان نمایشگاه مجازی فعال شده است.

در کنار کشور لبنان، قطر به طور ویژه میهمان نمایشگاه است. به زودی وزیر فرهنگ قطر هم به نمایشگاه می‌آید. کتاب را مهمترین ابزار دیپلماسی فرهنگی می‌دانیم. تعداد زیادی کتاب‌های ترجمه شده از زبان فارسی به زبان‌های دیگر به خوبی در نمایشگاه کتاب نشان داده می‌شود. سازمان ارتباطات و بخش‌های دیگر این مهم را به خوبی جلو می‌برند.

وی می‌گوید: موضوع کاغذ مهمترین دغدغه ما در حوزه کتاب است. چه در حوزه کتاب چه در نشریات در این باره با ما سخن می‌گویند.مسئله کاغذ را  به طور ویژه در دولت دنبال می‌کنیم. مصوبات بسیار خوبی برای کاغذ در ملاقات با معاون ریاست جمهوری داشتیم. کار میان مدت و بلند مدت ما در این زمینه رسیدن به خودکفایی  و بلکه صادرات آن است. 

بنا به گفته وزیر ارشاد کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های عمومی از موضوعات مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.شبکه کتابخانه‌ای از بهترین و مهمترین شبکه‌های فرهنگی کشور است که در اختیار دوستان قرار دارد. سیاست دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از ایجاد و گسترش کتابفروشی‌ها در شهر‌های مختلف است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار