مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

همه ارز صنعت پتروشیمی به کشور باز می‌گر‌دد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پارسال ۸ میلیارد دلار ارز بیشتری از سوی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما عرضه شده است.

نشست هم‌اندیشی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی کشور برگزار شد. آقای حسن عباس‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اقدامات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تا پایان دولت همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد. هم‌اکنون معادل یک میلیون بشکه نفت خام، خوراک در این صنعت استفاده می‌شود که پارسال ۶۵ میلیون تن محصول تولید شد؛ ۳۵ میلیون تن محصول نهایی بود که ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی عرضه و ۲۵ میلیون تن هم صادر شد.

به گفته او، همه ارز صنعت پتروشیمی به کشور باز می‌گر‌دد و پارسال، ۸ میلیارد دلار ارز بیشتری به سامانه نیما عرضه شده است. ‌۶۸ طرح پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه با پیشرفت متوسط ۳۱ درصد در دست اجراست که با تکمیل آن‌ها، ۵۰ میلیون تن به ظرفیت این صنعت اضافه می‌شود؛ این کار به ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تاکنون حدود ۹ میلیارد دلار هزینه شده است.

آقای عباس زاده می‌گوید: ۳۷ طرح در برنامه هشتم توسعه داریم که ۴۱ میلیارد دلار سرمایه برای آن‌ها لازم است و ۵۸ میلیون تن به ظرفیت این صنعت اضافه خواهد شد. ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۱۱، از ۹۰ میلیون تن فعلی به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد. به دلیل محدودیت جذب سرمایه خارجی، هلدینگ‌ها بار تامین مالی را می‌کشند و هم‌اکنون، سالی ۴ میلیارد دلار از سوی هلدینگ‌ها در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۳۰ میلیون متر مکعب گاز‌های همراه نفت در حال سوختن است

آقای سجاد خلیلی معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری نیز گفت: بعضی از واحد‌های پتروشیمی مانند پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌دلیل کمبود خوراک، زیر ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند. ۳۰ میلیون متر مکعب گاز‌های همراه نفت در کشور همچنان در حال سوختن است که هلدینگ‌ها می‌توانند ضمن توسعه میدان‌های نفت و گاز، در این زمینه نیز فعالیت و مشارکت داشته باشند.

به مشکلات نیروی انسانی صنعت پتروشیمی رسیدگی می‌شود

آقای مهدی علی‌مددی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت نیز در ادامه این نشست گفت: بهترین الگوی واگذاری در صنعت نفت، مربوط به صنعت پتروشیمی بوده است. صنعت نفت به‌ ویژه در صنعت پتروشیمی که ارزش‌آفرین است، می‌تواند در حوزه اشتغال، پیشران و مولد باشد. پتروشیمی‌ها را در رفع مشکلاتی که در سرمایه‌های انسانی دارند، حمایت و کمک می‌کنیم. سعی می‌کنیم درگیری شرکت‌ها را نسبت به مسائل تکلیفی منابع انسانی مدیریت کنیم.


بیشتر بخوانید:


سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری وزارت نفت درباره مسائل محیط‌زیستی

آقای مظاهر انصاری مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت نیز در ادامه گفت: اگر توسعه با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد، محیط‌زیست در اطراف تأسیسات پتروشیمی سلامت خواهد ماند. وزارت نفت درباره مسائل محیط‌زیستی به‌ ویژه در زمینه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت، ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده که تا پایان برنامه هفتم توسعه این سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داشت. پروژه‌ای ارزشمند است که پس از راه‌اندازی، کمترین حادثه در همه زمینه‌ها را داشته باشد.

۴۹ میلیون نفر سهام‌دار هلدینگ خلیج فارس هستند/ گازهای مشعل سه کشور را جمع آوری خواهیم کرد

آقای عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم گفت: امسال ۲۰ میلیون و ۵۳۱ هزار تن تولید خواهیم داشت که حدود ۱۱ میلیون تن فروش داخلی به ارزش حدود ۷.۶ میلیارد دلار و بقیه خارجی به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار خواهد بود؛ یعنی در مجموع ۱۴ میلیارد دلار فروش خواهیم داشت. از ابتدای امسال، تولید هلدینگ خلیج فارس به لحاظ وزنی ۶ درصد افزایش یافته است.

او می‌گوید: هلدینگ خلیج فارس ۲۱ طرح دانش‌بنیان در حال اجرا با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری دارد. کشور‌های همسایه سالانه ۱۳۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی استفاده می‌کنند که ما تقریبا سهم اندکی از آن را در اختیار داریم. این هلدینگ هم‌اکنون با احتساب شرکت‌های تابعه، ۳۵ میلیارد دلار سهام در بورس دارد که به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم، ۴۹ میلیون نفر از مردم کشور سهام‌دار آن هستند.

آقای علی‌عسگری گفت: همزمان با جمع‌آوری گاز‌های مشعل میادین داخلی، بر اساس مذاکرات انجام شده و با هماهنگی وزارت نفت، قصد داریم پروژه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت کشور عراق را نیز انجام دهیم؛ مذاکرات اولیه برای اجرای پروژه‌ای مشابه در سوریه نیز انجام شده است.

طبق آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تنوع محصولات پتروشیمی فعلی ۱۴۰ نوع است که ۲۰ محصول جدید با طرح‌های در حال اجرا، به آن‌ها افزوده می‌شود. امسال خوراک پتروشیمی‌ها نیز افزایشی خواهد بود و ۵ میلیون تن به ظرفیت این صنعت اضافه می‌شود که به این اقدام، تولید محصول صنعت پتروشیمی به ۸۰ میلیون و درآمد آن به ۲۷ میلیارد می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار