در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

کاهش تورم و شکاف طبقاتی با اصلاح نظام پرداخت یارانه

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تورم، نقدینگی و شکاف طبقاتی، محصول نظام پرداخت یارانه موجود است که دولت تصمیم گرفت آن را به نظام پرداخت عادلانه سوق دهد.

احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص تغییر شیوه پرداخت یارانه ها پاسخ داد:

چرا سبک و سیاق پرداخت یارانه‌ها تغییر پیدا کرد؟


اصانلو: خیلی از شرکت‌های تولید ماکارونی، آرد با ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل می‌گرفتند و همان محصول را با ارز آزاد صادر می‌کردند. یارانه منافع و سود هنگفتی برای شرکت‌های ماکارونی ایجاد کرده است یعنی ارز دولتی و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم می‌گرفتند. بسیاری از پرونده‌های قاچاق به محصولاتی برمی‌گردد که یارانه دارند.

اجناسی که با ارز دولتی و یا با ارز یارانه‌ای در سیستم موجود وارد بازار می‌شود یارانه مردم بوده، ولی استفاده و منافع آن به جیب کسانی می‌رود که قشر خاصی هستند.

روزانه روغن و ماکارونی  به صورت قاچاق وارد پاکستان می‌شود. دانه‌های روغنی دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چرخه تولید شده است و در خارج از کشور با قیمت بالا به فروش می‌رود.

تورم، نقدینگی، شکاف طبقاتی و پرونده‌های فساد کلان، محصول نظام پرداخت یارانه موجود است، دولت تصمیم به اصلاح این موضوع گرفت و آن را به نظام پرداخت عادلانه و مردمی سوق داد.

سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است یعنی مرجع ناظر و کشف تخلف نهاد های دیگری مانند اتاق اصناف ، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی است.

تنها مبنای قانونی ما برای حضور در بازار ماده ۱۹ آیین نامه است، این ماده می گویند سازمان تعزیرات می‌تواند شعبه سیار اختصاص دهد. نظارت فیزیکی دیگر جوابگو نیست ،با این حجم اصناف و واحدهای تولیدی سعی کرده ایم رسیدگی به شکایات و اخذ شکایات مردم را به‌سمت الکترونیکی شدن و هوشمندسازی پیش ببریم.

مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه برنامه به بیان توضیحاتی درخصوص زمان پرداخت کمک معیشت پرداخت.

جزییات پرداخت کمک معیشت به مردم چیست؟

قمری وفا: همزمان با سخنرانی رئیس جمهور واریز کمک معیشت به حساب سرپرستان خانواده ها از طریق شبکه بانکی آغاز شده است و انشالله تا ساعات آتی ادامه خواهد داشت.

امشب به صورت کامل برای همه دهک ها پرداخت یارانه صورت می گیرد. بلافاصله پس از دقایق پایانی سخنان رئیس‌جمهور واریز مبلغ باز شده است و تا ساعت دیگر ادامه خواهد داشت.

حجم تراکنش ها بالاست و تا نیمه شب در حساب سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از برنامه به بیان دیدگاه های خود در خصوص پرداخت یارانه ها پرداخت.

چرا بخش خصوصی به عنوان کسی که ذینفع است نسبت به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی معترض است؟

سلاح‌ورزی: مسائل و مشکلات مربوط به ارز ترجیحی به نوعی آتش زدن منابع ملی و ثروت ملی است. همه مطالعات ، بررسی ها و تجربیات سالهای گذشته حاکی از این است که هدف سیاست گذار که حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده برآورده نشده و برنامه ها به هدف اصلی اصابت نکرده است .به جز از بین رفتن منافع ملی و توزیع رانت نتیجه دیگری نداشته است.


آیا ارز ترجیحی آسیب به بخش خصوصی وارد کرده است؟

سلاح ورزی: از دو منظر می‌توان گفت که به نظام تولید و بخش خصوصی واقعی و متعهد کشور آسیب وارد شده است. در همه این سال‌ها به جای اینکه برخی از بنگاه ها را بتوانیم در جهت افزایش بهره وری و راندمان تشویق کنیم شاید عملاً با توزیع سوبسید های پیدا و پنهان آنها را تشویق به رقابت برای گرفتن یک برش بیشتری از کیک رانت ناشی از افزایش و تفاوت قیمت ها می کردیم.

طیف گسترده‌ای از بنگاه‌ها از اینکه بتوانند رقابت پذیر در صحنه بین المللی و کیفیت باشند فقط سعی کردند بتوانند از این منابع استفاده کنند.

در ۳۰ سال گذشته شعار اغلب دولت‌ها پیش از آمدن همیشه این بود که بایستی از یک سمت یارانه های پیدا و پنهان را از بین ببریم و دوم اینکه نظام دو نرخی ارز را از بین ببریم تا رانت ، فساد و مسائل پیرامون آن از بین برود .

در این روزها شاهد تک نرخی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، علی‌رغم اینکه ممکن است نقدهایی در بخش خصوصی به دولت در خصوص شرایط نا اطمینان اقتصاد در کشور داشته باشیم اما باید از این اقدام حمایت کرد و امیدواریم دولت با محکم این مسیر را پیش ببرد و عقب‌نشینی نکند.

خیلی از روسای قبلی بانک مرکزی قول جمع کردن بساط چند نرخی بودن ارز را می‌دادند ولی در هنگام عمل استدلال می‌کردند که در مقطع حساس کنونی شرایط مناسب نیست.

دیدگاه شما نسبت به طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی چیست؟

سلاح ورزی: من تصور می‌کنم مدل و ساز و کاری که وزارت اقتصاد برای حذف تدریجی و یا ساماندهی استفاده از ارز ترجیحی در نظر گرفته است، طرح مطالعه شده و نسبتاً کامل است که امیدوارم در اجرای آن دولت بتواند به درستی پیاده سازی را انجام دهد.

برچسب ها: یارانه ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعد از حذف ارز ترجیحی باید قیمت آزاد ارز بامعدل گیری قیمتهای قبلی کاسته شود وما شاهد کاهش قیمت دلار تک نرخی در بازار باشیم /معدل قیمت ارز آزاد و۴۲۰۰ تومانی/تعیین کننده قیمت جدید ارز خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای تکمیل اثر گذاری اجرای طرح جدید یارانه ها لازم وضروری است طرح سبد کالای دهکهای کم بضاعت اجرایی شود تا از تبعات تورمی طرح افزایش یارانه ها بکاهد وباعث تعدیل قیمت کالاهای اساسی شود
آخرین اخبار