تاکنون ۳ هزار دانشجوی ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشته اند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تا کنون ۳ هزار دانشجوی مقیم کشورهای خارجی که ۴۵۰ نفر از این تعداد در دانشگاه‌های برتر دنیا درس خوانده اند به کشور بازگشته اند.

سورنا ستاری هم اکنون در برنامه «دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها، راهکارها» که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: یک زمانی وقتی صحبت از دیپلماسی علمی و فناوری می‌شد؛ نمی‌دانستم از چه موضوعی صحبت می‌شود.

او با بیان این که می‌بینیم برداشت همه ما در بحث دیپلماسی علمی و فناوری یکی نیست گفت: باید در این خصوص صحبت و مذاکره شود تا به یک نتیجه مشخص برسیم.

به گفته معاون علمی و فناوری بخشی از صحبت‌های در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری با رؤسای دانشگاه ها است.

او در خصوص فعالیت معاونت علمی و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: ما از ابتدای فعالیتمان در معاونت علمی روی بازگشت محققان کار کرده ایم؛ تا الان سه هزار نفر از دانشجویان مقیم کشور‌های خارجی که ۴۵۰ نفر از این تعداد در دانشگاه‌های برتر دنیا درس خوانده اند به کشور بازگشته اند.

ستاری با اشاره به سفر‌های رئیس جمهور قبلی به نیویورک گفت: در آن زمان وقتی رئیس جمهور به نیویورک سفر می‌کرد، من هم با ایشان همراه بودم و در یک سفر پنج روزه جلسات مختلفی را برگزار می‌کردیم؛ ۷۰ جلسه طی پنج روز برگزار می‌شد تا بتوانیم برنامه بازگشت محققان از این کشور را به خوبی اجرایی کنیم.

معاون علمی و فناوری با بیان این که هیچ کس در آن کشور ویزا نداشت، گفت: کشور‌های دیگری چون انگلیس و … نیز ویزا نداشتند.

وی با اشاره به همکاری‌ها با نماینده آلمانی گفت: زمانی که آلمانی‌ها به کشور ما آمدند به تفاهم نامه منعقد شده در سال ۵۶ اشاره کردند؛ در حالی که با حضور آن‌ها در کشور بین روسای دانشگاه‌ها دعوا بود که بتوانند با نماینده آلمانی به گفت و گو بپردازند.

ستاری با تاکید بر این که وقتی یک هیئت درجه سه به کشورمان می‌آمد، دانشگاه‌ها برای دعوت از این هیئت نیز دعوا می‌کردند، گفت: این همان دیپلماسی علمی است. ما روی بازگشت دانشجویان ایرانی غیرمقیم برنامه‌ای را اجرایی کردیم که به نظرم این درست‌ترین برنامه بود و به راحتی از این پتانسیل استفاده کردیم؛ زیرا این که بخواهیم دانشجویی را به خارج از کشور بفرستیم و بعد از ۱۰ سال نتیجه مطالعات آن را بچشیم خیلی زمان بر است.

ستاری با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری گفت: ما توانستیم ارتباطات خوب فناورانه‌ای را با روسیه و چین فراهم کنیم تا بتوانیم بیش از گذشته محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را به مرحله صادرات برسانیم.

وی با بیان این که۶۰ الی ۷۰ پروژه فناورانه با چین در حال اجرا هستند، گفت: در موضوع دیپلماسی علمی و فناوری چه بخواهیم چه نخواهیم دانش بنیان‌ها تاثیرگذارند. مخصوصاً این شرکت‌ها و فناوری‌های آن‌ها از بحث‌های جدی کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند همه چیز را متحول کنند.

به گفته وی، چنین تحولاتی در دانش بنیان‌ها باید در دیپلماسی علمی و فناوری باشند.

راه اندازی خانه‌های نوآوری برای افزایش صادرات

ستاری با بیان این که معاونت علمی خانه‌های نوآوری را برای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در کشور‌های مختلف از جمله کنیا، روسیه، سوریه، ترکیه و … راه اندازی کرد، گفت: در حال حاضر ۷۰ استارت آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می‌کنند و بسیاری از محصولات و تجهیزات ساخته شده دست متخصصان در این خانه به معرض نمایش گذاشته شده اند.

معاون علمی و فناوری با بیان این که دو بیمارستان را قرار است به یکی از این خانه‌های نوآوری که ساخته دست محققان شرکت‌های دانش بنیان است ببرند، گفت: ما در شرق آفریقا حتی صد ایرانی هم نداریم و اکثر ایرانی‌ها به آمریکای شمالی و اروپا می‌روند. از آن جایی که ساختار کشور کنیا صادراتی است، لازم است با چنین کشور‌هایی ارتباط بگیریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: همه کتاب‌های ما در دوران تحصیل ترجمه شده بودند، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی مستقر هستند. به طوری که می‌توان گفت ۹۵ درصد تجهیزات آزمایشگاهی را محققان خودمان ساخته اند و آن‌ها را صادر کرده ایم.

ستاری با بیان این که تمرکز ما برای صادرات به کشور‌های CIS آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقا است، گفت: صادرات به اروپا راحت نیست و برای دریافت تاییدیه‌ها شاید ۱۰،۱۲ سال زمان نیاز باشد.

معاون علمی و فناوری با تاکید بر این که ما باید به یک اجماع در کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری نیاز داریم، گفت: مشکلات ما زیاد است؛ از آن جایی که کشور ما وارداتچی بوده و نفت می‌فروخته باید بیش از گذشته به دیپلماسی علمی و فناوری توجه کنیم.

ستاری با اشاره به یکی از چالش‌ها در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: کشور ما مهاجرپذیر نیست و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا بسیاری از متخصصان که خواستار فعالیت در کشور ما هستند برای دریافت مجوزهایشان باید دوندگی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار