در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعامل فرهنگی ایران و عراق در حوزه طراحی لباس اسلامی

دانشگاه الزهرا با دانشگاه‌های عراق در حال برقراری تعامل و تبادلات فرهنگی در حوزه طراحی لباس اسلامی است.

مد بر مبنای فرهنگ غربی، باهدف خودنمایی، جلوه گری و پرداختن به خود فرد برمبنای تفکر اومانیسم غربی است. اما بر اساس روایات اهل بیت و آیات قرآن، مواردی برای ساختار پوشاک اسلامی عنوان شده که از جمله آن می‌توان به بدن نما نبودن و کوتاه و تنگ نبودن لباس اشاره کرد. هدف از پوشش و پوشاک اسلامی، حضور انسان در جامعه برمبنای انسانیت اوست، نه جنسیت. همانطور که طبق تعالیم اسلامی، لباس تقوا یکی از بهترین پوشش است که در این خصوص در سوره اعراف به آن اشاره شده است. اما فلسفه فرهنگ غربی عقیده دارد که لباس، پوست دوم انسان است و هرچه لباس به سمت خودنمایی پیش رود، بهتر است.

در بازار پوشاک که قدم می‌زنیم، لباس‌هایی می‌بینیم که سنخیتی با فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی ندارند. لباس‌هایی که چه از نظر پوشیدگی و چه از نظر سایر ویژگی‌های ظاهری، مغایر با پوشاک سنتی ایرانی هستند. البته، تعامل و تبادلات فرهنگی در حوزه طراحی لباس اسلامی، بین ایران و سایر کشور‌های اسلامی، می‌تواند منجر به رونق این وضعیت شود.

جای خالی رشته طراحی لباس اسلامی در دانشگاه‌ها

ربابه غزالی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، می‌گوید متاسفانه در حوزه طراحی لباس، جای خالی رشته طراحی لباس اسلامی در دانشگاه های ما دیده می‌شود.

او البته به لزوم همکاری با کشورهای اسلامی برای طراحی لباس اشاره کرد و خبر داد: دانشگاه الزهرا با دانشگاه‌های عراق در حال برقراری تعامل و تبادلات فرهنگی در حوزه طراحی لباس اسلامی است. درخواست این مسئله از طرف دانشگاه عراق صورت گرفته است.

لزوم حفظ هویت لباس‌های سنتی اقوام ایرانی

مونسی سرخه عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا هم با تاکید بر لزوم تقویت طراحی لباس های سنتی می گوید، با برگزاری نمایشگاه های پوشاک سنتی اسلامی، اصالت و هویت اولیه لباس‌ها که یکی از اولین فاکتور‌های هویت فرهنگی کشورهاست، محتوای ذهنی طراح لباس را می‌سازد. بنابراین لباس‌های جدید هویت‌مند طراحی خواهند شد.

سرخه دلیل کمرنگ شدن استفاده از لباس‌های سنتی را رشد سریع تکنولوژی  و وارد شدن ما به دنیای سریع امروز می داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار